Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A -(j)Ú képzős szerkezetek tanításához a magyar mint idegen nyelv oktatásában |
Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/114236 |
---|---|
Archívum: | EDIT |
Gyűjtemény: |
ELTE Folyóiratok, kiadványok
Egyetemi folyóiratok, kiadványok Modern Nyelvoktatás |
Cím: |
A -(j)Ú képzős szerkezetek tanításához a magyar mint idegen nyelv oktatásában
|
Létrehozó: |
Kajdi, Alexandra
|
Dátum: |
2024
|
Téma: |
adjective suffixes
entrenchment
chunk
distribution of meaning and function
hungarian as a foreign language
funkciógyakoriság
szerkezeti bevésettség
chunk
jelentés- és formabeli funkciómegoszlás
magyar mint idegen nyelv
|
Tartalmi leírás: |
Tanulmányom első részének célja az -(j)Ú melléknévképzős szerkezetek funkcióinak, illetve gyakoriságának megállapítása az MNSz 2-ből végzett gyűjtés alapján. Az adatok szerint a -(j)Ú melléknévképzős szerkezet szemantikai csoportjai közül a legnépesebb valamilyen átvitt értelmű tulajdonsághoz köthető. Utána két empirikus vizsgálat eredményei kerülnek bemutatásra, melyeket 15 anyanyelvű, illetve 15 haladó B2-es/C1-es szintű nyelvtanulóval végeztem. Az első vizsgálatban a melléknévi szókapcsolat rögzültségének skála mivolta igazolódik egy szókiegészítéses kérdőív segítségével: az eredmények szerint az anyanyelvűek körében az -(j)Ú melléknévképzős szerkezetek 33%-a, a nyelvtanulóknál 43%-a eltérő mértékben, de chunknak tekinthető. A második kérdőív attitűdtesztjében arra kerestem a választ, mikor beszélhetünk az -(j)Ú és a -(V)s melléknévképző szinonimitásáról, funkciómegoszlásáról és jelentésbeli elkülönüléséről. Az adatok azt mutatják, hogy a két képző használati megoszlása korántsem egyértelmű: az anyanyelvi csoportban a mondatok 90%-ánál, míg a nyelvtanulók körében a mondatok 63%-ánál legalább egy személyben felmerült a funkcionális szinonimitás lehetősége. Végezetül módszertani tanácsokat nyújtok az -(j)Ú melléknévképző tanítására vonatkozóan a magyar mint idegen nyelv oktatásában.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
elte:3058-0757
elte:35136725
elte:1-2
elte:MoNye
elte:Modern Nyelvoktatás
elte:138
elte:121
elte:30
|
Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|