Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
| 
					  			 | 
			
	  			A -(j)Ú képzős szerkezetek tanításához a magyar mint idegen nyelv oktatásában | 
      	
| Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/114236 | 
|---|---|
| Archívum: | EDIT | 
| Gyűjtemény: | 
															ELTE Folyóiratok, kiadványok
										 Egyetemi folyóiratok, kiadványok Modern Nyelvoktatás  | 
	    	
| Cím: | 
								 
					A -(j)Ú képzős szerkezetek tanításához a magyar mint idegen nyelv oktatásában
				 
								 | 
			
| Létrehozó: | 
										 
						Kajdi, Alexandra
					 
									 | 
			
| Dátum: | 
													 
					2024
										 
												 | 
	    	
| Téma: | 
													 
					adjective suffixes
										 
																	
					entrenchment
										 
																	
					chunk
										 
																	
					distribution of meaning and function
										 
																	
					hungarian as a foreign language
										 
																	
					funkciógyakoriság
										 
																	
					szerkezeti bevésettség
										 
																	
					chunk
										 
																	
					jelentés- és formabeli funkciómegoszlás
										 
																	
					magyar mint idegen nyelv
										 
												 | 
			
| Tartalmi leírás: | 
				   									 
					Tanulmányom első részének célja az -(j)Ú melléknévképzős szerkezetek funkcióinak, illetve gyakoriságának megállapítása az MNSz 2-ből végzett gyűjtés alapján. Az adatok szerint a -(j)Ú melléknévképzős szerkezet szemantikai csoportjai közül a legnépesebb valamilyen átvitt értelmű tulajdonsághoz köthető. Utána két empirikus vizsgálat eredményei kerülnek bemutatásra, melyeket 15 anyanyelvű, illetve 15 haladó B2-es/C1-es szintű nyelvtanulóval végeztem. Az első vizsgálatban a melléknévi szókapcsolat rögzültségének skála mivolta igazolódik egy szókiegészítéses kérdőív segítségével: az eredmények szerint az anyanyelvűek körében az -(j)Ú melléknévképzős szerkezetek 33%-a, a nyelvtanulóknál 43%-a eltérő mértékben, de chunknak tekinthető. A második kérdőív attitűdtesztjében arra kerestem a választ, mikor beszélhetünk az -(j)Ú és a -(V)s melléknévképző szinonimitásáról, funkciómegoszlásáról és jelentésbeli elkülönüléséről. Az adatok azt mutatják, hogy a két képző használati megoszlása korántsem egyértelmű: az anyanyelvi csoportban a mondatok 90%-ánál, míg a nyelvtanulók körében a mondatok 63%-ánál legalább egy személyben felmerült a funkcionális szinonimitás lehetősége. Végezetül módszertani tanácsokat nyújtok az -(j)Ú melléknévképző tanítására vonatkozóan a magyar mint idegen nyelv oktatásában.
										 
												 | 
	    	
| Nyelv: | 
																 
						magyar
												 
														 | 
			
| Típus: | 
													 
					info:eu-repo/semantics/article
										 
												 | 
			
| Formátum: | 
													 
					application/pdf
										 
												 | 
			
| Azonosító: | 
													 
					elte:3058-0757
										 
																	
																	
																	
					elte:35136725
										 
																	
					elte:1-2
										 
																	
					elte:MoNye
										 
																	
					elte:Modern Nyelvoktatás
										 
																	
					elte:138
										 
																	
					elte:121
										 
																	
					elte:30
										 
																	
												 | 
			
| Létrehozó: | 
													 
					info:eu-repo/semantics/openAccess
										 
														 |