Ugrás a tartalomhoz

Akcentuselemek és nyelvi önbizalom

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10831/114078
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (Karon kívüli egységek)
Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról
Cím:
Akcentuselemek és nyelvi önbizalom
Létrehozó:
Huszthy, Alma
Kiadó:
Budapest
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Dátum:
2024
Tartalmi leírás:
Az olasz mint idegen nyelv oktatásában a kiejtés és az intonáció aspektusa gyakran marginális szerepet kap a nyelvtan és a szókincs tanítása mellett. Pedig a kiejtés és az intonáció fontos elemei az úgynevezett akcentusnak, amely hatással lehet a nyelvi önbizalomra. Szakmódszertant tanító egyetemi oktatóként a következő kérdést teszem fel magamnak: lehet-e, kell-e az olaszul tanulók, illetve a leendő olasztanárok olasz kiejtését, intonációját javítani. A leendő olasztanárok bemutatóóráin gyakran azzal szembesülök, hogy nem a nyelvtudás maga, sokkal inkább a célnyelven történő hatékony óravezetés okoz nehézséget. A hatékony óravezetést számos tényező határozza meg, ezek között pedig komoly szerep jut a helyes (olaszos) kiejtésnek és beszéddallamnak, ezek a prozódiai elemek, ugyanis, jelentéstöbblettel ruházzák fel a tanórai instrukciókat. A tanulmányban egy korábbi kutatás rövid ismertetése után, mely magyar anyanyelvű olaszul beszélők és olasz anyanyelvi beszélők intonációs mintával foglalkozik, kérdőívek segítségével mértem fel, hogy a közoktatásban dolgozó olasztanárok milyennek ítélik meg fonológiai kompetenciájukat. A kérdőíves mérés azt vizsgálta, hogy mit tesznek az olasztanárok fonológiai kompetenciájuk fejlesztése érdekében, illetve hogyan fejlesztik diákjaik kiejtését, beszéddallamát a középiskolai olaszórán. A tanulmány választ keres arra is, hogy az osztatlan tanárképzésben tanulmányaikat végző leendő olasztanárok hogyan vélekednek nyelvi önbizalmukról és ez kapcsolatban áll-e fonológiai kompetenciájukkal. A tanulmány végezetül módszertani ajánlásokat tartalmaz a leendő olasztanárok intonációs mintáinak javítására.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/bookPart
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
BOOKTITLE: Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról
elte:978-963-489-741-5
elte:Csapodi Csaba; Gonda Zsuzsa
elte:Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról
elte:10.21862/Mesterestanitvany2024.15
elte:159
elte:151
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess