Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Akcentuselemek és nyelvi önbizalom |
Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/114078 |
---|---|
Archívum: | EDIT |
Gyűjtemény: |
ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (Karon kívüli egységek) Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról |
Cím: |
Akcentuselemek és nyelvi önbizalom
|
Létrehozó: |
Huszthy, Alma
|
Kiadó: |
Budapest
Eötvös Loránd Tudományegyetem
|
Dátum: |
2024
|
Tartalmi leírás: |
Az olasz mint idegen nyelv oktatásában a kiejtés és az intonáció aspektusa gyakran marginális szerepet kap a nyelvtan
és a szókincs tanítása mellett. Pedig a kiejtés és az intonáció fontos elemei az úgynevezett akcentusnak, amely hatással
lehet a nyelvi önbizalomra. Szakmódszertant tanító egyetemi oktatóként a következő kérdést teszem fel magamnak:
lehet-e, kell-e az olaszul tanulók, illetve a leendő olasztanárok olasz kiejtését, intonációját javítani. A leendő olasztanárok
bemutatóóráin gyakran azzal szembesülök, hogy nem a nyelvtudás maga, sokkal inkább a célnyelven történő
hatékony óravezetés okoz nehézséget. A hatékony óravezetést számos tényező határozza meg, ezek között pedig komoly
szerep jut a helyes (olaszos) kiejtésnek és beszéddallamnak, ezek a prozódiai elemek, ugyanis, jelentéstöbblettel
ruházzák fel a tanórai instrukciókat. A tanulmányban egy korábbi kutatás rövid ismertetése után, mely magyar
anyanyelvű olaszul beszélők és olasz anyanyelvi beszélők intonációs mintával foglalkozik, kérdőívek segítségével
mértem fel, hogy a közoktatásban dolgozó olasztanárok milyennek ítélik meg fonológiai kompetenciájukat. A kérdőíves
mérés azt vizsgálta, hogy mit tesznek az olasztanárok fonológiai kompetenciájuk fejlesztése érdekében, illetve
hogyan fejlesztik diákjaik kiejtését, beszéddallamát a középiskolai olaszórán. A tanulmány választ keres arra is, hogy
az osztatlan tanárképzésben tanulmányaikat végző leendő olasztanárok hogyan vélekednek nyelvi önbizalmukról
és ez kapcsolatban áll-e fonológiai kompetenciájukkal. A tanulmány végezetül módszertani ajánlásokat tartalmaz a
leendő olasztanárok intonációs mintáinak javítására.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/bookPart
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
BOOKTITLE: Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról
elte:978-963-489-741-5
elte:Csapodi Csaba; Gonda Zsuzsa
elte:Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról
elte:10.21862/Mesterestanitvany2024.15
elte:159
elte:151
|
Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|