Ugrás a tartalomhoz

Kutatásalapú tanulás a kémiaoktatásban (IBL)

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10831/114062
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (Karon kívüli egységek)
Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról
Cím:
Kutatásalapú tanulás a kémiaoktatásban (IBL)
Létrehozó:
Pető, Vanda
Chrappán, Magdolna
Kiadó:
Budapest
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Dátum:
2024
Tartalmi leírás:
Kutatásunk fókuszában a kémia tantárgyi attitűdje áll. A kevésbé szívlelt tantárgy kedveltségi rátájára pozitív befolyással lehetnének a különböző diákközpontú oktatási stratégiák, melyek közül a kutatásalapú tanulásra (inquiry-based learning, IBL), annak tanórákon való elterjedtségére összpontosítunk. Kérdőíves lekérdezésünk 2023 nyarán zajlott a Debreceni Egyetem hallgatói (N=123 fő) körében, és iránymutatást ad arra vonatkozóan, hogy milyen gyakran alkalmaztak a tanáraik tanulóaktív oktatási stratégiákat a kémia tantermekben, és ezzel összefüggésben milyen attitűdöt váltottak ki az órák a tanulókból. Eredményeinkből kitűnik, hogy ugyan tisztán IBL módszert nem alkalmaztak ekkoriban, néhány tényezője jelen volt (például a nyílt végű kérdések), továbbá több módszertani sajátság, illetve tanulói attitűd között korreláció figyelhető meg. Többek között ilyen a tanulókísérletek gyakorisága (r=0,289) és a mindennapi életből vett példák gyakorisága (r=0,378). Ezentúl jelentős tanulság, hogy a diákoknak nagy az igényük a változatos óramenetre, amivel a tanár facilitátor szerepe is összefüggésben van (r=0,43). Ugyanakkor a diákközpontú oktatási stratégiáknak lehetnek kevésbé kedvelt aspektusai is, és emiatt ezek fokozatos bevezetéssel és következetesen alkalmazandók.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/bookPart
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
BOOKTITLE: Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról
elte:978-963-489-741-5
elte:Csapodi Csaba; Gonda Zsuzsa
elte:Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról
elte:10.21862/Mesterestanitvany2024.21
elte:225
elte:217
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess