Ugrás a tartalomhoz

 

A mesterséges intelligencia (MI) teológiai kompetenciái

  • Metaadatok
Tartalom: http://ocs.mtak.hu/index.php/nws/nws2024/paper/view/164
Archívum: NETWORKSHOP
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
A mesterséges intelligencia (MI) teológiai kompetenciái
Létrehozó:
László T. Nagy; Debreceni Református Hittudományi Egyetem
Áron Németh; Debreceni Református Hittudományi Egyetem
Kiadó:
NETWORKSHOP
Dátum:
2024-12-19 15:32:24
Tartalmi leírás:
Technológiával átszőtt világunkban egyre fontosabb az interdiszciplináris kommunikáció képessége. Tanulmányunkban a teológia és az informatika együttműködésére alapozva, egy olyan interdiszciplináris kutatás részeredményeit mutatjuk be, melyben a Mesterséges Intelligencia (MI) válaszait vizsgáltuk informatikai és teológiai szempontból. A kutatás során a ChatGPT szöveges felületét teológiai kérdéssorral teszteltük, tartalmi és technológiai szempontból elemezve a válaszokat. Az egyszerű szaktárgyi ismeretektől a bonyolultabb összefüggésekig tanulmányoztuk az MI teológiai kompetenciáját, amiből következtetéseket vontunk le az MI működési mechanizmusára és általános használhatóságára nézve.Kulcsszavak: mesterséges intelligencia, teológiai kompetencia, ChatGPT, digitális oktatás,online tanulás Theological competences of artificial intelligence (AI)In our technology-driven world, the ability to communicate across disciplines is increasingly important. In this paper, we present the results of an interdisciplinary research project on the responses of artificial intelligence (AI) from the perspective of informatics and theology, based on the collaboration between theology and computer science. In this research, the text platform of ChatGPT was tested with a collection of theological questions, analysing the answers from the perspective of content and technology. From simple subject knowledge to more complex contexts, we studied the theological competence of AI, from which we made conclusions about the mechanism of operation and the general usability of AI.Keywords: artificial intelligence, theological competence, ChatGPT, digital education, online learning https://doi.org/10.31915/NWS.2024.6
Nyelv:
magyar
Típus:
Peer-reviewed Paper
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Forrás:
NETWORKSHOP; Networkshop 2024
Létrehozó:
Authors who submit to this conference agree to the following terms:<br/> <strong>a)</strong>&nbsp;Authors retain copyright over their work, while allowing the conference to place this unpublished work under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a>, which allows others to freely access, use, and share the work, with an acknowledgement of the work's authorship and its initial presentation at this conference.<br/> <strong>b)</strong>&nbsp;Authors are able to waive the terms of the CC license and enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution and subsequent publication of this work (e.g., publish a revised version in a journal, post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial presentation at this conference.<br/> <strong>c)</strong>&nbsp;In addition, authors are encouraged to post and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point before and after the conference.