Ugrás a tartalomhoz

A hangrögzítés szerepe a századforduló enkulturációs folyamataiban Bartók Béla pedagógiai tevékenységein keresztül: Zene- és táncpedagógiai értelmezések

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.mtak.hu/index.php/tanc_es_neveles/article/view/17009
Archívum: Tánc és Nevelés
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
The Role of Sound Recording in Turn-of-the-Century Cultural Processes Through the Pedagogical Activities of Béla Bartók: Interpretations in Music and Dance Pedagogy
A hangrögzítés szerepe a századforduló enkulturációs folyamataiban Bartók Béla pedagógiai tevékenységein keresztül: Zene- és táncpedagógiai értelmezések
Létrehozó:
Daru, Andrea
Kiadó:
Magyar Táncművészeti Egyetem
Dátum:
2024-11-24
Téma:
zeneoktatás
táncoktatás
pedagógiai antropológia
Tartalmi leírás:
A 20. században megjelent hangrögzítő eszközök nemcsak a technológiai fejlődés terén jelentettek áttörést, hanem életünk mélyebb rétegeit is radikálisan átalakították. Daru (2022) első tanulmánya bemutatta az írott és rögzített zene közötti különbségeket, valamint a hangrögzítés antropológiai hatásait. Jelen tanulmány célja a nevelési folyamat filozófiai-antropológiai elemzése Kron (2003) nyomán, az enkulturáció és szocializáció keretei között. A dolgozat első része a hangrögzítés kulturális, társadalmi és művészeti hatásait vizsgálja, míg a második rész a zene- és táncpedagógiai folyamatokat elemzi összehasonlító módon. Az utolsó fejezetekben Bartók munkásságát követve a népzene, tánckultúra és a 20. századi pedagógia összefüggéseit tárgyalom. A tanulmány célja elméleti alapvetések megfogalmazása a további kutatások számára. 
Nyelv:
magyar
angol
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dupla-vak lektoráláson átesett cikk
Formátum:
application/pdf
application/pdf
Azonosító:
10.46819/TN.5.2.81-92
Forrás:
Tánc és Nevelés; Évf. 5 szám 2 (2024); 69-92
2732-1703
2732-1002
10.46819/TN.5.2
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2024 Andrea Daru