Ugrás a tartalomhoz

4–6 éves gyermekek félspontán narratíváinak grammatikai szerkesztettsége

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10831/112120
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: Publikációk
ELTE Folyóiratok, kiadványok
MTMT Tudományos publikációk
ELTE Folyóiratok, kiadványok (BTK)
Tudományos publikációk (BTK)
Anyanyelv-pedagógia
Cím:
4–6 éves gyermekek félspontán narratíváinak grammatikai szerkesztettsége
Létrehozó:
Krániczné Szabó, Ágnes
Dátum:
2023
Téma:
KFM
reading
semi-spontaneous narrative
grammatical complexity
KFM
olvasás
félspontán narratíva
grammatikai szerkesztettség
Tartalmi leírás:
A tanulmány 4–6 éves gyermekek félspontán narratíváiban vizsgálja a szintaktikai szerkesztettséget a közlésegységek fejlődési mutatójának a módszerével. Arra a kérdésre keresi a választ, hogyan alakul a gyermekek közléseinek grammatikai komplexitása az adott életkorokban, miként változik a narratívák hossza és a beszédtempó az évek során, valamint hogyan befolyásolja a grammatikai komplexitást az, ha a szülők gyakran olvasnak hangosan a gyermekeknek. Az eredmények azt mutatják, hogy a 4–5 éves gyermekekhez képest a 6 évesek több szóból álló narratívákat hoznak létre, ezek grammatikai szempontból is összetettebbek. Azoknál a gyermekeknél, akiknek a szülei keveset olvasnak hangosan, gyengébb eredményeket lehetett adatolni, mint azoknál a gyermekeknél, akiknek minden este olvasnak a szülei. A vizsgálat során a gyermekek között nagy egyéni eltérések voltak megfigyelhetők. A nyelvi szint fejlettsége hatással lehet a későbbi tanulási folyamatokra, így az esetleges lemaradások korai felismerése után nagyon fontos a megfelelő fejlesztések elvégzése.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
elte:2060-0623
elte:10.21030/anyp.2023.3.2
elte:34225924
elte:3
elte:ANYANYELV-PEDAGÓGIA
elte:46
elte:27
elte:16
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess