Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
4–6 éves gyermekek félspontán narratíváinak grammatikai szerkesztettsége |
Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/112120 |
---|---|
Archívum: | EDIT |
Gyűjtemény: |
Publikációk
ELTE Folyóiratok, kiadványok MTMT Tudományos publikációk ELTE Folyóiratok, kiadványok (BTK) Tudományos publikációk (BTK) Anyanyelv-pedagógia |
Cím: |
4–6 éves gyermekek félspontán narratíváinak grammatikai szerkesztettsége
|
Létrehozó: |
Krániczné Szabó, Ágnes
|
Dátum: |
2023
|
Téma: |
KFM
reading
semi-spontaneous narrative
grammatical complexity
KFM
olvasás
félspontán narratíva
grammatikai szerkesztettség
|
Tartalmi leírás: |
A tanulmány 4–6 éves gyermekek félspontán narratíváiban vizsgálja a szintaktikai szerkesztettséget a közlésegységek fejlődési mutatójának a módszerével. Arra a kérdésre keresi a választ, hogyan alakul a gyermekek közléseinek grammatikai komplexitása az adott életkorokban, miként változik a narratívák hossza és a beszédtempó az évek során, valamint hogyan befolyásolja a grammatikai komplexitást az, ha a szülők gyakran olvasnak hangosan a gyermekeknek. Az eredmények azt mutatják, hogy a 4–5 éves gyermekekhez képest a 6 évesek több szóból álló narratívákat hoznak létre, ezek grammatikai szempontból is összetettebbek. Azoknál a gyermekeknél, akiknek a szülei keveset olvasnak hangosan, gyengébb eredményeket lehetett adatolni, mint azoknál a gyermekeknél, akiknek minden este olvasnak a szülei. A vizsgálat során a gyermekek között nagy egyéni eltérések voltak megfigyelhetők. A nyelvi szint fejlettsége hatással lehet a későbbi tanulási folyamatokra, így az esetleges lemaradások korai felismerése után nagyon fontos a megfelelő fejlesztések elvégzése.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
elte:2060-0623
elte:10.21030/anyp.2023.3.2
elte:34225924
elte:3
elte:ANYANYELV-PEDAGÓGIA
elte:46
elte:27
elte:16
|
Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|