Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Vajdasági óvodások szociálisprobléma megoldása – Egy pilotmérés eredményei |
Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/108432 |
---|---|
Archívum: | EDIT |
Gyűjtemény: |
ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (TÓK) Gyermeknevelés |
Cím: |
Vajdasági óvodások szociálisprobléma megoldása – Egy pilotmérés eredményei
|
Létrehozó: |
Szitás, Teodóra
|
Dátum: |
2023
|
Téma: |
szociálisprobléma-megoldás
verbális és vizuális elemeket tartalmazó mérőeszközök
vajdasági óvodások
trianguláció
|
Tartalmi leírás: |
A szociálisprobléma-megoldás a személyközi problémák megoldására irányuló komplex – kognitív, érzelmi és viselkedéses – folyamat, melynek Chang és munkatársai (2004)
elkülönítik orientációs (viszonyulási) és megoldói (racionális, impulzív, elkerülő) részeit.
Az óvodások életkori nyelvi-kognitív sajátosságaiból, valamint az ezeket figyelembe vevő
mérőeszközök jellemzőiből kifolyólag kevés információ áll rendelkezésünkre e korosztály szociálisprobléma-megoldásáról. Korábbi kutatások bizonyítják, hogy az óvodások
esetében triangulációval megbízhatóbb adatok szerezhetők. Mindezek alapján a kismintás (N=38) mérésnek két fő célja volt: (1) vajdasági óvodások (4–6 évesek) szociálisprobléma-megoldásáról alkotott szülői és pedagógusi vélemények feltárása kérdőívek segítségével, valamint (2) óvodások szociálisprobléma-megoldásának közvetlen felmérése
már meglévő és egy új, általunk fejlesztett, verbális és vizuális elemeket is tartalmazó
eszközzel. A kutatás célja annak feltárása volt, hogy a szülők és a pedagógusok hogyan
vélekednek a vajdasági gyermekek szociálisprobléma-megoldásáról, a családi-háttérvál
tozók befolyásolják-e ezeket, valamint a 4–6 évesek hogyan viszonyulnak a társas problémáikhoz és miként oldják meg ezeket. Az adatfelvétel a vajdasági gyermekek szüleivel
és pedagógusaikkal kérdőíves (KNK, SZPMG) módszer alapján, míg a gyermekekkel
közvetlenül (HSZPG, TRPG) kétszemélyes helyzetben történt. A szülők és pedagógusok véleményei eltérnek az SZPMG esetében: a pedagógusok ötéves korban tartják legjellemzőbbnek a kortársaik iránti negatív érzelmek kimutatását, a szülők ezeket kevésbé
tartják jellemzőnek ebben az életkorban. Az óvodások adatai arra mutattak rá, hogy ezek
kifejezése négyéves korban a legjellemzőbb. A problémákhoz való viszonyulást a felnőttek iránt eltérően látják az értékelők: a szülők tartják legjellemzőbbnek hatéves korban,
emellett életkoronkénti különbségek rámutattak arra, hogy az apák ötéves korban is jellemzőnek tartják. A hatévesek adatai megegyeznek a szülők véleményeivel, miszerint a
problémák megoldásához megfontoltan kérnek segítséget, ami a felnőttekkel kapcsolatos pozitív viszonyulásra utal. Az eredmények rámutatnak a szülők, a pedagógusok és
az óvodások közötti hasonlóságokra és különbségekre, melyek részletesebb képet adnak
a gyermekek szociálisprobléma-megoldásáról, valamint segítséget nyújtanak egy óvodapedagógusoknak szóló fejlesztőprogram elkészítéséhez, mellyel tudatosabban tudják
felmérni és fejleszteni a gyermekek szociálisprobléma-megoldását.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
elte:10.31074/gyntf.2023.2-3.81.101
elte:2-3
elte:Gyermeknevelés
elte:101
elte:81
elte:11
|
Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|