Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A Tragédia Madách szerint: Szövegösszefüggések helyreállítása |
Tartalom: | https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/45737 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Tematikus blokk: Madách 200 – Az ember tragédiája az idők változásában. A Magyartanárok Egyesülete 2023. évi konferenciájának anyagából |
Cím: |
‘The Tragedy of Man’ according to Madách: Reconstructing the contexts
A Tragédia Madách szerint: Szövegösszefüggések helyreállítása
|
Létrehozó: |
Striker, Sándor
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2024-06-17
|
Téma: |
Madách
Az ember tragédiája
Arany János
Kant
erkölcsi elv
szövegjavítások
eredeti szöveg
érintetlen kézirat
cenzúra
kronológiai és történeti idő
|
Tartalmi leírás: |
A tanulmány röviden összegzi Madách Imre Az ember tragédiája mai közismert szövegének keletkezési előzményeit és körülményeit a művet elméletileg megalapozó, Madách által írt Művészeti értekezéstől a kritikai kiadásig. E korai pályázati munkájában Madách az erkölcsi elvet nevezte meg a dráma fő mozgatójának, s a tanulmány megerősíti e mű és Immanuel Kant etikai gondolatainak a Tragédiában fellelhető kibontását. A szerző szerint a dráma szövegén történt, szándék szerint stilisztikai javítások több ponton elhomályosították ezeket a filozófiai gyökereket, felsértve a dráma gondolati ívét. Az elemzés feltárja a kézirattól a kiadásig végbement szövegváltozások személyes és történelmi hátterét, majd utolsó fejezetében felsorolja a tartalmat és a szövegösszefüggéseket módosító javításokat, összevetve őket az eredeti szöveg fogalmi világával. Az elemzés következtetése, hogy az Arany János által elvégzett stilisztikai javítások meghagyása mellett érdemes a dráma oktatásakor, elemzésekor, fordításakor és előadásakor figyelembe venni a tanulmányban bemutatott eredeti szövegváltozat sorait és kifejezéseit.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/iskkult.2024.7.46
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 34 szám 7 (2024); 46-72
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2024 Iskolakultúra
|