Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
Az ügynök: Harari, avagy hogyan (ne) tanítsunk történelmet képregénnyel (Második rész) |
Tartalom: | https://press.mater.uni-mate.hu/258/ |
---|---|
Archívum: | MATER Press - Egyetemi Kiadványok |
Gyűjtemény: |
['viewname_eprint_status' not defined] = Megjelent
Szakterület = P Nyelvészet és irodalom: PN Irodalom általában Szakterület = P Nyelvészet és irodalom: PZ Gyermekirodalom Szakterület = L Oktatás: L Oktatás általában ['viewname_eprint_types' not defined] = Cikk |
Cím: |
Az ügynök: Harari, avagy hogyan (ne) tanítsunk történelmet képregénnyel (Második rész)
|
Létrehozó: |
Domokos, Áron
Molnár, Gábor
|
Dátum: |
2023
|
Téma: |
L Oktatás általában
PN Irodalom általában
PZ Gyermekirodalom
|
Tartalmi leírás: |
Háromrészes írásunk, amelynek ez a második része, Yuval Noah Harari Sapiens című világtörténelmi ismeretterjesztő könyvének képregényváltozatát vizsgálja és értékeli abból a szempontból, hogy mennyire alkalmas oktatási célokra. Az előző számban olvasható első részben abba az elmúlt évtizedekben folyó vitába kapcsolódtunk be, amely a képregény mint mcluhani értelemben vett hideg médium pedagógiai használhatóságáról szól. Saját álláspontunk megfogalmazásához Paolo Freire radikális kritikai pedagógiájából indultunk ki, de a képregénypedagógia újabb eredményeit is bevontuk a tárgyalásba. Ezután Harari sikerkönyveinek, köztük a Sapiensnek és a belőle készült Sapiens – Rajzolt történelem című képregénynek a kiadástörténetét rekonstruáltuk. Rámutattunk arra, hogy az eredeti mű sikere összefügg a hasonló jellegű, úgynevezett „agyas könyvek” iránti kereslet nagy mértékű növekedésével a 2010-es évek közepén, noha úgy láttuk, hogy a teljes magyarázathoz további tényezőket is fel kell tárni. Ezt írásunk jelen és következő részében végezzük el. Az alább olvasható második részben először Harari munkásságának recepcióját elemezzük három területen: a nemzetközi politikai, üzleti és kulturális elit körében, a nyomtatott és elektronikus sajtó részéről (alapvetően a magyar nyelvű újságírásra koncentrálva) és végül az általános (nemzetközi és hazai) olvasóközönség körében. Ezt követően térünk rá a művek kritikai elemzésére, elsőként a Sapiens – Rajzolt történelem képregényelméleti és pedagógiai-didaktikai szempontú értékelésére. E vonatkozásban jórészt kedvező a róla alkotott ítéletünk, a képregényben valóban kiváló művészi és didaktikai megoldásokat találnunk. A következő elemzési szempontok szerint haladunk: a mű narratív strukturáltsága, világépítő teljesítménye és időkezelése; az ábrázolt karakterek; a műbe beépített zsánerek és popkulturális utalások; a humor és az önreferencialitás; valamint a mű megcélzott közönsége. Az utolsó részben végül, amely a következő számban jelenik meg, a könyv és a képregény filozófiai, illetve ideológiakritikai elemzését nyújtjuk. Megvizsgáljuk a bennük tükröződő ember-, társadalom- és történelemképet, alapvető filozófiai előfeltevéseiket, valamint ideológiai elkötelezettségüket. Harari könyvét a kortárs fősodorbeli liberális történelemszemlélet egyik legjellegzetesebb képviselőjeként mutatjuk be. Azt is szemügyre vesszük azonban, hogy a képregény médiumába történő átültetés során az eredeti könyv jellemzői hogyan változnak meg: felerősödnek, torzulnak, elvésznek, vagy ellentmondásokkal telítődnek. Figyelmünk fókuszában a médiaváltás nyílt és rejtett céljai és e célok teljesülése áll. Néhány alkalmasan megválasztott példán keresztül azt elemezzük, hogy az ifjabb generációkat célzó ismeretterjesztés mikor és hogyan fordul át burkolt propagandába.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Cikk
PeerReviewed
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Domokos, Áron és Molnár, Gábor (2023) Az ügynök: Harari, avagy hogyan (ne) tanítsunk történelmet képregénnyel (Második rész). ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 6 (1). pp. 14-55. ISSN 2063-2991
MTMT:34328874 DOI:10.33569/akk.4567
|
Kapcsolat: |
MTMT:34328874 DOI:10.33569/akk.4567
|
Létrehozó: |
cc_by_nc_nd_4
|