Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A professzori szerepek történeti különbözőségei: – a magánjogi jogalkotás esete |
Tartalom: | https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44414 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Tematikus blokk: A MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság Neveléstörténeti Albizottság 2023. évi konferenciájának anyagából |
Cím: |
Historical differences of professors' roles: The case of civil law legislation
A professzori szerepek történeti különbözőségei: – a magánjogi jogalkotás esete
|
Létrehozó: |
Petervari, Kinga
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2024-05-16
|
Téma: |
egyetem
jogászképzés
szokásjog
írott jog
jogász professzor
|
Tartalmi leírás: |
Hagyományos elképzelés a magyar jogtudományban, hogy a magyar jog – a némethez hasonlóan – jogtudósok által fejlesztett jog, ún. Professorenrecht. E tétel szerint a jogászprofesszoroknak, azaz az egyetemi elitnek lenne a legnagyobb befolyása a jogalkotásban. Az alábbiakban a jogászprofesszorokról, befolyásukról és szerepükről lesz szó a magánjogi jogalkotásban egyfelől történeti (1989-ig), másfelől szociológiai szempontból. Kétségtelen, hogy az egyetemi jogi elitnek a legnagyobb a szociológiai esélye arra, hogy az elvárt (jog) tudományosságot, az igényelt objektivitást vagy legalábbis racionalitást (indokolást) vagy hatékonyságot a jogrendszerben a tudományosság köntösébe bújtatva biztosítani tudja saját érdekeit. Az én tézisem ezzel szemben az, hogy az egyetemi elit befolyása ugyan nem kérdőjelezhető meg, a helyzet azonban ettől sokkal összetettebben alakult a magyar történelem során, nem utolsósorban éppen a magyar – egyetemi – jogászképzés kései bevezetése, illetve kései elterjedése miatt.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/iskkult.2024.6.49
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 34 szám 6 (2024); 49-59
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2024 Iskolakultúra
|