Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
„Márpedig most itt szeptember harmadikától integrálunk!”: – hátrányos helyzetű diákok egy vidéki középiskolában |
Tartalom: | https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/45029 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Szemle |
Cím: |
“We are integrating from the 3rd of September!”: – disadvantaged students in a provincial high school
„Márpedig most itt szeptember harmadikától integrálunk!”: – hátrányos helyzetű diákok egy vidéki középiskolában
|
Létrehozó: |
Janó, Evelin
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2024-04-16
|
Téma: |
hátrányos helyzetű és roma tanulók
iskola
kapcsolatháló-elemzés
osztályközösség
integráció
|
Tartalmi leírás: |
Tanulmányomban az iskola hálózatként való működésére fókuszálok. Az iskola az első olyan társadalmi intézmény, ahol a gyerekek a mássággal találkoznak, ahol lehetőséget kaphatnak azon heterogén gyenge kötések kialakításához, amelyek hosszú távon is segíthetik a hátrányos helyzetű és roma fiatalok sikeresebb életpályáját. Kutatásomban három kutatási kérdésre kerestem a választ: 1. Mennyiben befolyásolja az integrált oktatás és összetartó osztályközösség kialakulását a pedagógusok, osztályfőnökök vélekedése, nevelési céljaik, oktatási módszereik a mindennapokban? 2. A hátrányos helyzetű és roma gyerekek osztályban elfoglalt helye, társaikkal való kapcsolatuk mutat-e elkülönült csoportalkotást vagy diszkriminációt az osztályon belül? 3. Jelen vannak-e rejtett szegregációs mechanizmusok az osztályokban az integráció mellett? Dolgozatom kvalitatív (interjú) és kvantitatív (kapcsolatháló-elemzés) kutatási módszerek vegyítésével, erősségeik felhasználásával új megközelítéssel vizsgálja a hátrányos helyzetű és roma fiatalok helyzetét, kortárskapcsolatait a társadalmi integráció szempontjából. Munkámban egy nagyvárosi szakgimnázium és szakközépiskola két osztályának mély elemzésével összehasonlító vizsgálattal kimutattam, hogy egy integráció mellett elhivatott középiskolában is vannak még megoldásra váró feladatok, illetve, hogy a pedagógusoknak nagy szerepük van az összetartó osztályközösség kialakításában, továbbá, hogy a közösség rejtett hálózatát az alapvető kapcsolatháló-elemzés módszereivel könnyen, gyorsan és a szociometriához képest pontosabban lehet vizsgálni.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/iskkult.2024.5.95
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 34 szám 5 (2024); 95-113
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2024 Iskolakultúra
|