Ugrás a tartalomhoz

(Ön)mozgósítás az első világháborús Borsszem Jankóban megjelenő Kotányi-paprikahirdetésekben

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs3.mtak.hu/index.php/mksz/article/view/14020
Archívum: Magyar Könyvszemle
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
(Self-)mobilization in the Kotányi paprika ads appearing in Borsszem Jankó
(Auto)mobilisation dans les publicités pour piment doux parues en Borsszem Jankó
(Ön)mozgósítás az első világháborús Borsszem Jankóban megjelenő Kotányi-paprikahirdetésekben
Létrehozó:
Bóka, Melinda
Kiadó:
Bölcsészettudományi Kutatóközpont - Országos Széchényi Könyvtár
Dátum:
2024-06-18
Téma:
Tartalmi leírás:
Az első világháborús propaganda nem előzmények nélküli; a 19. század végén a propaganda változáson ment át, és ez az átalakulás előrevetítette, hogy ezekben az időkben minden addiginál fontosabb lesz a manipuláció és a meggyőzés. A Kotányi-reklámokról szólva a háború alatt mindenképpen beszélhetünk egyfajta kettősségről; egyszerre szolgálták a propagandát és a céget saját magát, hiszen a végső cél az eladás volt. Továbbá ezen hirdetések remekül illettek az első világháború befelé forduló propagandájának kontextusába, hiszen rendszeresen visszatérő elemük volt a kitartásra buzdítás és a sorsközösség-vállalás. A propagandareklámok szerepet játszottak az úgynevezett társadalmi (ön-) mozgósításban – a morális kitartásra, háborús erőfeszítésekben való részvételre buzdításban –, amin a társadalmi és politikai legitimáció is múlott, és ami elengedhetetlen feltétele volt a háború totalizálódásának. A hadviselés teljes társadalmakat, azok minden tagját igénybe vette, az embereket ösztönözni kellett, fenntartani a lelkesedésüket, és a hazaszeretetnek olyan értelmezését kellett adni és elfogadtatni, amely az (ön)mozgósítást elősegítette. Mindezt a propagandán keresztül lehetett megtenni, amit két fronton folytattak: otthon és a harctéren. Tanulmányom az otthoni front propagandájával, ezen belül is a Borsszem Jankóban megjelenő Kotányi paprika reklámok elemzésével foglalkozik. A vizsgálat adalék lehet a sajtótörténeti kutatáshoz, illetve a világháború propagandatevékenységének megrajzolásához.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Szakértő által átnézett cikk
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.17167/mksz.2023.3-4.580-599
Forrás:
Magyar Könyvszemle; Évf. 139 szám 3-4 (2023); 580-599
0025-0171
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2023 Magyar Könyvszemle