Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
(Ön)mozgósítás az első világháborús Borsszem Jankóban megjelenő Kotányi-paprikahirdetésekben |
Tartalom: | https://ojs3.mtak.hu/index.php/mksz/article/view/14020 |
---|---|
Archívum: | Magyar Könyvszemle |
Gyűjtemény: | Tanulmányok |
Cím: |
(Self-)mobilization in the Kotányi paprika ads appearing in Borsszem Jankó
(Auto)mobilisation dans les publicités pour piment doux parues en Borsszem Jankó
(Ön)mozgósítás az első világháborús Borsszem Jankóban megjelenő Kotányi-paprikahirdetésekben
|
Létrehozó: |
Bóka, Melinda
|
Kiadó: |
Bölcsészettudományi Kutatóközpont - Országos Széchényi Könyvtár
|
Dátum: |
2024-06-18
|
Téma: | |
Tartalmi leírás: |
Az első világháborús propaganda nem előzmények nélküli; a 19. század végén a propaganda változáson ment át, és ez az átalakulás előrevetítette, hogy ezekben az időkben minden addiginál fontosabb lesz a manipuláció és a meggyőzés. A Kotányi-reklámokról szólva a háború alatt mindenképpen beszélhetünk egyfajta kettősségről; egyszerre szolgálták a propagandát és a céget saját magát, hiszen a végső cél az eladás volt. Továbbá ezen hirdetések remekül illettek az első világháború befelé forduló propagandájának kontextusába, hiszen rendszeresen visszatérő elemük volt a kitartásra buzdítás és a sorsközösség-vállalás. A propagandareklámok szerepet játszottak az úgynevezett társadalmi (ön-) mozgósításban – a morális kitartásra, háborús erőfeszítésekben való részvételre buzdításban –, amin a társadalmi és politikai legitimáció is múlott, és ami elengedhetetlen feltétele volt a háború totalizálódásának. A hadviselés teljes társadalmakat, azok minden tagját igénybe vette, az embereket ösztönözni kellett, fenntartani a lelkesedésüket, és a hazaszeretetnek olyan értelmezését kellett adni és elfogadtatni, amely az (ön)mozgósítást elősegítette. Mindezt a propagandán keresztül lehetett megtenni, amit két fronton folytattak: otthon és a harctéren. Tanulmányom az otthoni front propagandájával, ezen belül is a Borsszem Jankóban megjelenő Kotányi paprika reklámok elemzésével foglalkozik. A vizsgálat adalék lehet a sajtótörténeti kutatáshoz, illetve a világháború propagandatevékenységének megrajzolásához.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Szakértő által átnézett cikk
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.17167/mksz.2023.3-4.580-599
|
Forrás: |
Magyar Könyvszemle; Évf. 139 szám 3-4 (2023); 580-599
0025-0171
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2023 Magyar Könyvszemle
|