Ugrás a tartalomhoz

Szubjektív időélmény, testérzetek és a tánckoreográfiák esztétikai élménye

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.mtak.hu/index.php/tanc_es_neveles/article/view/13188
Archívum: Tánc és Nevelés
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
The Relationship between Subjective Time Experience, Bodily Sensations, and the Aesthetic Experience of Dance Choreographies
Szubjektív időélmény, testérzetek és a tánckoreográfiák esztétikai élménye
Létrehozó:
Vukadinović, Maja S.
Kiadó:
Magyar Táncművészeti Egyetem
Dátum:
2024-05-05
Téma:
tánc
szubjektív idő
esztétikai tapasztalat
testérzetek
Tartalmi leírás:
Jelen tanulmány ​a ​szubjektív időélmény és az esztétikai élmény közötti összefüggést vizsgálja​,​ a testérzeteket is fókuszba helyezve. A vizsgálatban 17 és 27 év közötti szerb hallgatók (N=122) vettek részt, akik hat különböző tánckoreográfia (kortárstánc és hiphop) megtekintése után értékelték saját időérzékelésüket, esztétikai élményüket és testérzeteiket. Az eredmények arra mutatnak rá, hogy​ ​a nézők szubjektív becslése az egyes koreográfiák időtartamára vonatkozóan nem különbözik jelentősen a koreográfiák objektív időtartamától. Ezzel szemben az idő múlására vonatkozó eredmények azt mutatják, hogy a résztvevők sokkal gyorsabbnak érzékelték az idő múlását,​ amikor hiphop koreográfiákat néztek.​ A hiphop koreográfiák esetében a dinamizmus és a fókusz dimenziói jelezték előre pozitívan a szubjektív időélményt. A korábbi vizsgálatokkal összhangban ezek az eredmények azt sugallják, hogy az esztétikai tárgyra való fokozott összpontosítás, valamint a tevékenységben való elmélyülés képes csökkenteni az idő múlásának tudatosságát, amelytől úgy érezhetjük, hogy az idő gyorsabban telik. 
Nyelv:
magyar
angol
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dupla-vak lektoráláson átesett cikk
Formátum:
application/pdf
application/pdf
Azonosító:
10.46819/TN.5.1.25-45
Forrás:
Tánc és Nevelés; Évf. 5 szám 1 (2024); 3-45
2732-1703
2732-1002
10.46819/TN.5.1
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2024 Maja S. Vukadinović