Ugrás a tartalomhoz

A menetrend szerinti személyszállítás bevételi-kiadási struktúrájának, utasfedezeti arányának alakulása 2007-2022 között

  • Metaadatok
Tartalom: https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/9846/
Archívum: Corvinus Kutatások
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = Transport and communications
Subject = Finance
Type = Article
Cím:
A menetrend szerinti személyszállítás bevételi-kiadási struktúrájának, utasfedezeti arányának alakulása 2007-2022 között
Létrehozó:
Ács, Balázs
Kövesdi, István
Kiadó:
Budapesti Corvinus Egyetem
Dátum:
2024-03-28
Téma:
Transport and communications
Finance
Tartalmi leírás:
A cikkben a hazai közösségi közlekedés tényleges költségeit és bevételeit összesítő, általános érvényű módszertan kerül bemutatásra, mellyel reális utasfedezeti arányt lehet számítani a hazai piac főbb szereplőire (MÁV-Volán Csoport, GYSEV, BKK). Nemzetközi kitekintés és a hazai sajátosságok bemutatása után megállapítjuk, hogy a kötöttpályás közlekedésben a költségfedezeti arány lényegesen kisebb, mint a közúti közlekedési közszolgáltatások esetében. Ennek legfőbb oka, hogy a kötöttpályás infrastruktúra fejlesztése és üzemeltetése költséges, és azt elsősorban a közforgalmú személyszállítás használja. Az utasfedezeti arányt jelentősen csökkentik a jelentős beruházások, ezt idősorban és átlagosan is vizsgáltuk. Bemutatjuk azokat a menetrendi, tarifális változásokat és fontosabb beruházásokat, amelyek – jellemzően csak kis mértékben – befolyásolták az utasfedezeti arányokat. Vizsgálatunk pénzügyi szemléletű, a pozitív externális hatásokkal, társadalmi hasznokkal és az államháztartási egyenleggel csak érintőlegesen foglalkozunk.
Nyelv:
magyar
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Ács, Balázs and Kövesdi, István (2024) A menetrend szerinti személyszállítás bevételi-kiadási struktúrájának, utasfedezeti arányának alakulása 2007-2022 között. Pénzügyi Szemle = Public Finance Quarterly, 70 (1). pp. 29-49. DOI https://doi.org/10.35551/PFQ_2024_1_2
Kapcsolat: