Ugrás a tartalomhoz

A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10831/107694
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: Publikációk
MTMT Tudományos publikációk
Tudományos publikációk (TáTK)
Cím:
A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban
Létrehozó:
Bajomi, Iván
Dátum:
2023
Tartalmi leírás:
A II. világháború után a francia állami kutatóhálózat égisze alatt a tudományostevékenységek értékelésére olyan rendszert hoztak létre, amelynek működtetésébenaz oktatók és kutatók közösségei játszottak meghatározó szerepet. Az USA-béliegyetemek mintájából kiindulva az 1980-as években egy elkülönült értékelésiszervezetet hoztak létre. A felsőoktatás területén működő szervezet általvégzett, a SWOT-elemzések módszertanát középpontba állító értékelések azintézmények működésmódjának fejlesztését voltak hivatva elősegíteni. Kétévtizeddel később viszont egy olyan, az akadémiai szféra valamennyi szférájábanműködtetett értékelési ügynökséget állítottak fel, amely nemcsakSWOT-elemzéseket készített, hanem különféle indikátorok alkalmazásával akutatóhelyek rangsorolására is vállalkozott. Más, korabeli franciaországitudománypolitikai intézkedésekhez hasonlóan az új ügynökség működése is komolytiltakozásokat váltott ki az akadémiai szférában. Ezek hatására a 2012-eskormányváltást követően az egyetem- és tudományértékelési ügynökség működésébőlkiiktatták az intézmény-rangsorolást, amely a kutatási támogatások elosztásaterén elősegítheti az intézmények közötti egyenlőtlenségek növekedését.
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
elte:34505978
elte:3
elte:EDUCATIO
elte:EDUCATIO
elte:32
elte:10026028
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess