Ugrás a tartalomhoz

 

A pedagógusképesség kutatása - A kezdő óvodapedagógusok nehézségei

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10890/55135
Archívum: Műegyetem Digitális Archívum
Gyűjtemény: 1. Tudományos közlemények, publikációk
Konferenciák gyűjteményei
Imre Sándor Neveléstudományi Konferencia - Oktatás Egy Változó Világban
I. Imre Sándor Neveléstudományi Konferencia - Oktatás Egy Változó Világban, 2024
Cím:
A pedagógusképesség kutatása - A kezdő óvodapedagógusok nehézségei
Létrehozó:
Szántó, Zsuzsanna
Dátum:
2024-03-14T14:11:41Z
2024-03-14T14:11:41Z
2024.02.26
Tartalmi leírás:
A jelenlegi pedagógusoktól elvárják, hogy rugalmasak legyenek, széles látókörű és interdiszciplináris perspektívákkal rendelkezzenek a jövő oktatásáról. Számos kutatás alátámasztja (Karlberg & Bezzina, 2020; Chaudhuri, 2021; Fantilli & McDougall, 2009; Taridi & Dono, 2019) az óvodai nevelés fontosságát, a pályakezdés nehézségeit, a továbbképzési preferenciák és a bevezető pedagógus (mentor) fontos szerepét. Ezen vizsgálatunkkal mélyebb betekintést kapunk a kezdő óvodapedagógusok korai szakmai fejlődését- és tanulását alakító kulcsfontosságú tényezőkbe. A szlovákiai magyar óvodapedagógusok körében folytatott kutatásunk célja, hogy felfedjük, milyen támogató- és gátló tényezők befolyásolják a pályakezdő óvodapedagógusokat, valamint azt is vizsgáljuk, hogy ebben a meghatározó időszakban, miként és miből tanul egy pályakezdő. Kérdőív módszerével, szummatív véleményskálával mérjük fel, hogy a szakképesített végzettséggel rendelkező kezdő óvodapedagógusok mennyire magabiztosak a különböző szakmai kompetenciák terén, melynek mérését Likert-skála segítségével végezzük. Ezen pilot felmérés részeredményeként, összhangban a nemzetközi kutatásokkal kiderül, hogy a mintánkban résztvevő kezdő óvodapedagógusok több mint fele küszködik negatív érzésekkel, melyek leküzdéséhez csak részben kapnak segítséget. Tanulmányaik során a résztvevők állítása szerint több, mint 40 százalékuk nem szerezte meg a munkájukhoz szükséges tudást, viszont a válaszadók 46,7 százaléka véli úgy, hogy több lehetőséget is kapnak szakmai fejlődésre, továbbképzésre. A válaszadók 40 százaléka a nehézségek között említi a mentor hiányát, 71,4 százaléka pedig a kevés pedagógiai tapasztalatot.
Nyelv:
magyar
Típus:
Konferenciaközlemény
Formátum:
application/pdf
Azonosító: