Ugrás a tartalomhoz

 

Az életen át tartó tanulás paradigmájától a működő tudásháromszögig

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10890/53069
Archívum: Műegyetem Digitális Archívum
Gyűjtemény: 1. Tudományos közlemények, publikációk
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
Cím:
Az életen át tartó tanulás paradigmájától a működő tudásháromszögig
Létrehozó:
Kálmán, Anikó
Dátum:
2024-02-07T10:23:15Z
2024-02-07T10:23:15Z
2023
Tartalmi leírás:
A világban elmozdulás történt a tudásalapú társadalom és gazdaság felé, a fejlett társadalmak számára prioritást élvez az egész életen át tartó tanulás gyakorlati megvalósítása. Napjainkban nagyfokú érdeklődés tapasztalható a naprakész információ és a tudás hozzáférhetőségének biztosítására. Az egyéneknek igényük van arra, hogy megtervezhessék a saját életüket és tevékenyen járuljanak hozzá a társadalom fejlődéséhez, miközben kulturális, etnikai és nyelvi sokféleségben élnek. A tanuló szervezetek és a tudásmenedzsment rohamos terjedésével egyre világosabbá válik az emberi erőforrás-fejlesztés jelentősége, az életen át tartó tanulás ösztönzése fejleszti a tudáskészletet, az innovációs-és versenykapacitást, a rendszerszintű működést. Mindez Európa versenyképességének megerősítését, a foglalkoztathatóság és a munkaerőpiacon való alkalmazkodás sikerét is előrevetíti. Az oktatás kulcsszerepet játszik abban, hogy ezekre a kihívásokra a tanulás és a megértés révén hogyan válaszolunk. A felsőoktatás és az élethosszig tartó tanulás korszerű kapcsolatában sikeresen megvalósulhat a tudás- és tapasztalatmegosztás, amihez kiindulási pontot jelent az együttműködésen alapuló munkakultúra kialakítása. A felnőttkori tanulás gyakorlatorientált, ami a tanítás módszereit is meghatározza, a gazdasági értékként szereplő egyén fejlődési és tanulási lehetőségei az önirányított tanulás által valósulhatnak meg. A tanulmány kiemelten kezeli a változás fogalmát, és ehhez kapcsolja a tanulás, alkalmazkodás, fejlődés azon értelmezéseit, melyek a felnőttoktatás progressziójához kapcsolódnak. Az életen át tartó tanuláshoz kapcsolódó fogalmak áttekintésével, kutatási eredményekkel és konstruktív kritikai elemzéssel rendszerszemléletű megközelítésben vizsgálja az életen át tartó tanulás jelentését. A felsőoktatási intézmények számára a paradigma alkalmazásához és továbbfejlesztéséhez bemutatja a Tudásháromszög modelljét, ami az egyetemi funkciók közötti szinergiákat hangsúlyozza.
Típus:
Könyvrészlet
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
2786-2267