Ugrás a tartalomhoz

Felsőoktatási sikeresség és az önszabályozáshoz kapcsolódó pszichológiai és viselkedés-gazdaságtani tényezők

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44896
Archívum: Iskolakultúra
Gyűjtemény: Tematikus szám: Felsőoktatás és lemorzsolódás
Cím:
Success in higher education and psychological and behavioural economic factors related to self-regulation
Felsőoktatási sikeresség és az önszabályozáshoz kapcsolódó pszichológiai és viselkedés-gazdaságtani tényezők
Létrehozó:
Munkácsy, Balázs
Horn, Dániel
Molnár, Gyöngyvér
Kiadó:
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Dátum:
2023-12-18
Téma:
önszabályozott tanulás
lelkiismeretesség
időpreferencia
felsőoktatási sikeresség
Tartalmi leírás:
A tanulmány célja azon tanulói önszabályozáshoz kapcsolódó tényező azonosítása, amelyek együtt járnak a felsőoktatási sikerességgel. Magyarország egyik vezető tudományegyetemén felvett, önkéntes kitöltéseken alapuló keresztmetszeti mintán vetjük össze a hallgatók lelkiismeretességét, időgazdálkodását, halogatását, türelmét és jelen-torzítását jellemző faktorokat egyetemi sikerességüket jellemző tanulmányi átlagukkal, kontrollálva különböző demográfiai és tanulmányi változókra. Az eredmények alapján az időgazdálkodás és a lelkiismeretesség robusztus és szignifikáns módon együtt jár a felsőoktatási sikeresség mutatóival. A halogatás a felsőoktatási sikeresség tekintetében nem bizonyult meghatározó faktornak, ha a többi önszabályozási tényező hatását is integráljuk a modellbe. A főleg közgazdászok által használt időpreferencia-mutatók a legtöbb becslésben nem mutattak szignifikáns összefüggést a sikerességgel. Az összefüggésekben tapasztalt különbséget részben azzal magyarázzuk, hogy az időgazdálkodást és hatékonyságot mérő tesztek kidolgozásának célja a tanulást segítő jellemzők feltérképezése volt, míg a preferenciákra vonatkozó kérdések sokkal általánosabb, az egyéni viselkedést általában befolyásoló egyéni jellemzőket monitorozták.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.14232/iskkult.2023.12.63
Forrás:
Iskolakultúra; Évf. 33 szám 12 (2023); 63-86
1588-0818
1215-5233
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2024 Iskolakultúra