Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Felsőoktatási sikeresség és az önszabályozáshoz kapcsolódó pszichológiai és viselkedés-gazdaságtani tényezők |
Tartalom: | https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44896 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Tematikus szám: Felsőoktatás és lemorzsolódás |
Cím: |
Success in higher education and psychological and behavioural economic factors related to self-regulation
Felsőoktatási sikeresség és az önszabályozáshoz kapcsolódó pszichológiai és viselkedés-gazdaságtani tényezők
|
Létrehozó: |
Munkácsy, Balázs
Horn, Dániel
Molnár, Gyöngyvér
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2023-12-18
|
Téma: |
önszabályozott tanulás
lelkiismeretesség
időpreferencia
felsőoktatási sikeresség
|
Tartalmi leírás: |
A tanulmány célja azon tanulói önszabályozáshoz kapcsolódó tényező azonosítása, amelyek együtt járnak a felsőoktatási sikerességgel. Magyarország egyik vezető tudományegyetemén felvett, önkéntes kitöltéseken alapuló keresztmetszeti mintán vetjük össze a hallgatók lelkiismeretességét, időgazdálkodását, halogatását, türelmét és jelen-torzítását jellemző faktorokat egyetemi sikerességüket jellemző tanulmányi átlagukkal, kontrollálva különböző demográfiai és tanulmányi változókra. Az eredmények alapján az időgazdálkodás és a lelkiismeretesség robusztus és szignifikáns módon együtt jár a felsőoktatási sikeresség mutatóival. A halogatás a felsőoktatási sikeresség tekintetében nem bizonyult meghatározó faktornak, ha a többi önszabályozási tényező hatását is integráljuk a modellbe. A főleg közgazdászok által használt időpreferencia-mutatók a legtöbb becslésben nem mutattak szignifikáns összefüggést a sikerességgel. Az összefüggésekben tapasztalt különbséget részben azzal magyarázzuk, hogy az időgazdálkodást és hatékonyságot mérő tesztek kidolgozásának célja a tanulást segítő jellemzők feltérképezése volt, míg a preferenciákra vonatkozó kérdések sokkal általánosabb, az egyéni viselkedést általában befolyásoló egyéni jellemzőket monitorozták.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/iskkult.2023.12.63
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 33 szám 12 (2023); 63-86
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2024 Iskolakultúra
|