Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A felvételi pontszám előrejelző ereje az egyetemi sikerességre: egy nagymintás longitudinális kutatás eredményei |
Tartalom: | https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44892 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Tematikus szám: Felsőoktatás és lemorzsolódás |
Cím: |
The predictive power of admission exam score on success in university: results from a big-scale longitudinal research
A felvételi pontszám előrejelző ereje az egyetemi sikerességre: egy nagymintás longitudinális kutatás eredményei
|
Létrehozó: |
Kocsis, Ádám
Molnár, Gyöngyvér
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2023-12-18
|
Téma: |
lemorzsolódás
felvételi pontszám
diplomaszerzés
prediktív modell
|
Tartalmi leírás: |
Az egyetemi sikerességet meghatározó tényezők vizsgálata közel ötven éves múltra tekint vissza (Tinto, 1975). A hallgatók összetételének, illetve a környezeti tényezők folyamatos változása miatt általános modellt alkotni nehéz (Clercq és mtsai, 2017), sőt a kutatások eredménye sokszor ellentmondásos. A tanulmány keretein belül az ország egyik vezető egyetemén megvalósuló követéses vizsgálat adatait elemeztük abból a célból, hogy (1) összegyetemi szinten feltérképezzük a felvételi pontszám tanulmányi sikerességre, majd diplomaszerzésre gyakorolt előrejelző erejét, (2) jellemezzük ugyanezen jelenség működésének mechanizmusait a főbb képzési területeken, azaz az egyetemi struktúrát alapul véve képzési területi bontásban elemezzük, hogy a felvételi pontszám alapján milyen mértékben jelezhető előre a sikeres tanulmányi teljesítmény, majd a diplomaszerzés. Az elemzés mintáját az egyetem bemeneti kompetenciamérésén részt vett 3248 hallgató eredményei, illetve a hallgatók követéses tanulmányi adatai képezték. Az adatfelvétel az eDia rendszer támogatásával valósult meg. Az eredmények alapján összegyetemi szinten a felvételi pontszám pozitív és közepes erősségű előrejelző erővel bírt az első évben megszerzett kreditek mennyiségére, ami már közepes-erős erővel jelezte előre a későbbi diplomaszerzést. A felvételi pontszám diplomaszerzést közvetlenül előrejelző hatása alacsony szintűnek bizonyult. A karonként lefuttatott modellek és útegyütthatóik között jelentős különbségek manifesztálódtak, ugyanakkor megállapítható, hogy a lemorzsolódás csökkentése és a sikeres diplomaszerzés támogatása céljából képzési területtől függetlenül elsődlegesen a tanulmányaikat kezdő hallgatók azon sajátosságaira érdemes fókuszálni, amelyek módosíthatóak, és a leginkább meghatározó erővel bírnak az első két szemeszter sikeres elvégzésére, ugyanis az első éves sikeres egyetemi teljesítmény komoly előrejelző erővel bír a későbbi sikeres diplomaszerzésre.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/iskkult.2023.12.46
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 33 szám 12 (2023); 46-62
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2024 Iskolakultúra
|