Ugrás a tartalomhoz

A felsőoktatási lemorzsolódás makroelemzése

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44766
Archívum: Iskolakultúra
Gyűjtemény: Tematikus szám: Felsőoktatás és lemorzsolódás
Cím:
Macro analysis of drop-out rates in higher education
A felsőoktatási lemorzsolódás makroelemzése
Létrehozó:
Polónyi, István
Kiadó:
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Dátum:
2023-12-18
Téma:
A lemorzsolódás kapcsolata a PISA eredményekkel
lemorzsolódás és a hallgató-oktató arány
lemorzsolódás és a felsőoktatási kondíciók
Tartalmi leírás:
A felsőoktatási lemorzsolódás kutatása e képzési szint tömegesedése nyomán a hatvanas évek vége, hetvenes évek eleje körül kezdődött. A felsőoktatási lemorzsolódás kutatásának 21. századi „reneszánszát” – vagy legalábbis újabb lendületét – az EU 2020-as stratégiája hozta el. Ebben az írásban – a lemorzsolódás mérőszámainak áttekintését követően – néhány makroelemzést mutatunk be, a lemorzsolódás összefüggését vizsgáljuk a PISA eredményekkel, a hallgató-oktató aránnyal, valamint a fajlagos (egy hallgatóra vetített) felsőoktatási kiadásokkal és (kormányzati) támogatással az OECD-országok halmazán. Végül pedig a felsőoktatási lemorzsolódás hazai jellemzőire vetünk egy pillantást. Az elemzés rámutat arra, hogy a felsőoktatási lemorzsolódás szorosan összefügg a nemzeti PISA eredményekkel, a felsőoktatás kondícióival és a hallgató-oktató aránnyal, ami a lemorzsolódás alakulásában a kormányzati és az intézményi oktatáspolitika felelősségére hívja fel a figyelmet. A nemzetközi vizsgálatot követően a hazai felsőoktatási lemorzsolódás rövid elemzése azt mutatja, hogy az áthaladás sikeressége az utóbbi időben javulni látszik, azonban ennek értékelésekor észre kell vennünk, hogy részint a hazai felsőoktatáspolitika elmúlt tíz évét egy elitista létszámvisszatartás jellemezte, részint a javulás ellenére is elmaradnak például a lengyel vagy a szlovák mutatóktól.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.14232/iskkult.2023.12.3
Forrás:
Iskolakultúra; Évf. 33 szám 12 (2023); 3-22
1588-0818
1215-5233
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2024 Iskolakultúra