Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
A digitális oktatás módszertana a gyakorlatban |
| Tartalom: | http://ocs.mtak.hu/index.php/nws/2023/paper/view/148 |
|---|---|
| Archívum: | NETWORKSHOP |
| Gyűjtemény: | Tanulmányok |
| Cím: |
A digitális oktatás módszertana a gyakorlatban
|
| Létrehozó: |
Péter Antal; Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Digitális Kultúra Tanszék
László Czeglédi; Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Humáninformatika Tanszék
|
| Kiadó: |
NETWORKSHOP
|
| Dátum: |
2023-12-16 13:20:58
|
| Tartalmi leírás: |
A digitális eszközök és a digitális környezet aktív, kreatív pedagógiai alkalmazása mára a pedagógus pálya szakmai rugalmasságának egyik fontos fokmérőjévé vált. A digitális oktatás módszertani megújulása nagymértékben hozzájárul számos pedagógiai siker eléréséhez, azonban nem árt tisztázni, hogy a digitális eszközök segítségével milyen pedagógiai célokat kívánunk és tudunk elérni. Az utóbbi néhány év tapasztalatai, különösen a Covid időszak, megmutatták azokat a személyi, technológiai, módszertani és szemléletbeli hiányosságokat, melyek rámutattak a digitális oktatás anomáliáira. Egyik ilyen valós probléma, hogy a pedagógusok által használt tartalomkezelő és tanuláskövető rendszerek még az egyes iskolai tantestületek esetében sem egységesek, sok esetben hiányzik a tanárok közötti alkotó kommunikáció. A kérdés: valóban tudjuk-e növelni a hatékonyságot, vagyis az alkalmazott technológia és módszertan a lehető legkisebb idő- és energiabefektetéssel képes-e a legnagyobb pedagógiai „hozamot” eredményezni. Ehhez azonban szükség van a reális kép vizsgálatára, a módszerek, az alkalmazott programok, és az infrastruktúra szempontjából. Előadásunkban a fenti kérdéseket körbejárva, egy a pedagógusok körében végzett vizsgálat eredményeit és következtetéseit mutatom be.Kulcsszavak: digitális oktatás, módszertan, digitális átállás Digital Education Methodology in PracticeThe active, creative pedagogical use of digital tools and the digital environment has become an important measure of professional flexibility in the teaching profession. The methodological innovation of digital education is a major contributor to many pedagogical successes, but it is important to be clear about the pedagogical goals that digital tools are intended and capable of achieving. The experience of the last few years, especially in the Covid period, has shown the personal, technological, methodological and attitudinal shortcomings that have highlighted the anomalies of digital education. One of these real problems is that the content management and learning tracking systems used by teachers are not uniform even across school staff, and in many cases there is a lack of creative communication between teachers. The question is, whether we can really increase efficiency, i.e. whether the technology and methodology used can deliver the greatest pedagogical ‘yield’ with the least investment of time and energy. This requires, however, an examination of the real picture in terms of methods, programmes and infrastructure.In our presentation, we will explore these issues and present the results and conclusions of a survey of teachers.Keywords: digital education, methodology, digital transition https://doi.org/10.31915/NWS.2023.20
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
Peer-reviewed Paper
|
| Formátum: |
application/pdf
|
| Azonosító: | |
| Forrás: |
NETWORKSHOP; NETWORKSHOP 2023
|
| Létrehozó: |
Authors who submit to this conference agree to the following terms:<br/>
<strong>a)</strong> Authors retain copyright over their work, while allowing the conference to place this unpublished work under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a>, which allows others to freely access, use, and share the work, with an acknowledgement of the work's authorship and its initial presentation at this conference.<br/>
<strong>b)</strong> Authors are able to waive the terms of the CC license and enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution and subsequent publication of this work (e.g., publish a revised version in a journal, post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial presentation at this conference.<br/>
<strong>c)</strong> In addition, authors are encouraged to post and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point before and after the conference.
|