Ugrás a tartalomhoz

 

Digitális tartalomfejlesztés közkönyvtári környezetben

  • Metaadatok
Tartalom: http://ocs.mtak.hu/index.php/nws/2023/paper/view/141
Archívum: NETWORKSHOP
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
Digitális tartalomfejlesztés közkönyvtári környezetben
Létrehozó:
Balázs Héjja; Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár
Brigitta Tóth-Jávorka; Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár
Máté Tóth; Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár
Kiadó:
NETWORKSHOP
Dátum:
2023-12-16 13:18:32
Tartalmi leírás:
A tudományos könyvtárak világában igen elterjedt gyakorlat, hogy az intézmények nemcsak közvetített szolgáltatásként kínálnak máshol előállított tartalmakat, hanem saját maguk is tartalom-előállítóként lépnek fel. Gondoljunk csak a referáló lapokra, az adatbázis-tartalmakra, vagy tutorial videókra, amelyeket az egyetemi és a szakkönyvtárak alapvető funkcióik ellátása érdekében rendszeresen fejlesztenek. A közkönyvtárakban éppen az eltérő funkciók miatt kevésbé jellemző ez az attitűd.A szentendrei Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtárban a COVID-19 járvány idején kényszerűségből indított online közvetítések teremtették meg az olvasói igényt arra, hogy a könyvtár maga is fejlesszen önállóan tartalmakat helytörténeti témákban. Az online előadásokkal komplex, az oktatásban, az ismeretterjesztésben és általában a helytörténeti munkában is jól használható tudásbázis jött létre, amely hosszú távon a jelenleg fejlesztés alatt álló digitális könyvtárunk videótárának alapja lesz.Az előadás bemutatja a közkönyvtári tartalomfejlesztés lehetőségeit általában, majd a Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár gyakorlatát mint egy esettanulmányt ismerteti az igény felmerülésétől a megvalósításig, kitekintéssel a jövőre, a digitális könyvtárba való integrálás lehetőségeire. Developing digital content in a public libraryAmong scientific libraries it is a widespread practice that the institutions are functioning as content creators and not just providers of content which is created by others. While periodical indexes, database content, reference tools and tutorial videos are developed by university and scientific libraries to fulfil their basic functions, the creation of content by public libraries is much less typical.The emergence of user needs for online streaming services under the pressure of COVID19 pandemic stimulated Béla Hamvas Pest County Library to develop professional content in the field of local history. The online  presentations, videos form a continuously growing knowledge base which is well useable in local history work in general and will be a very important part of our digital library which is under development recently in the county library.The paper presents the possibilities of online content development in a public library context in general and the practice of Béla Hamvas County Library as a case study in particular from the emergence of needs to the realisation, with outlook to the future and to the possibilities of integrating content into a digital library. https://doi.org/10.31915/NWS.2023.13
Nyelv:
magyar
Típus:
Peer-reviewed Paper
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Forrás:
NETWORKSHOP; NETWORKSHOP 2023
Létrehozó:
Authors who submit to this conference agree to the following terms:<br/> <strong>a)</strong>&nbsp;Authors retain copyright over their work, while allowing the conference to place this unpublished work under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a>, which allows others to freely access, use, and share the work, with an acknowledgement of the work's authorship and its initial presentation at this conference.<br/> <strong>b)</strong>&nbsp;Authors are able to waive the terms of the CC license and enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution and subsequent publication of this work (e.g., publish a revised version in a journal, post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial presentation at this conference.<br/> <strong>c)</strong>&nbsp;In addition, authors are encouraged to post and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point before and after the conference.