Ugrás a tartalomhoz

 

Flipped classroom az sqlsuli.hu-ban

  • Metaadatok
Tartalom: http://ocs.mtak.hu/index.php/nws/2023/paper/view/129
Archívum: NETWORKSHOP
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
Flipped classroom az sqlsuli.hu-ban
Létrehozó:
Sándor Király; Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Informatikai Kar
Tamás Balla; Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Informatikai Kar
Kiadó:
NETWORKSHOP
Dátum:
2023-12-16 11:59:26
Tartalmi leírás:
Az új Magyar Nemzeti Alaptanterv (NAT2020) a korábbi NAT2012-től eltérően kötelezővé teszi az SQL nyelv ismeretét a diákok számára az emelt szintű érettségin, amely kihívások elé állítja mind a tanulókat, mind a tanáraikat. Elkészült és már használható egy új oktatási portál, az sqlsuli.hu, amely azzal a céllal készült, hogy segítse a tanulókat az SQL (Strukturált Lekérdező Nyelv) elsajátításában. Ennek az online oktatási platformnak a keretrendszere olyan értékelő rendszerrel rendelkezik, amely segíti a tanulókat az SQL parancsok kipróbálásában, tesztelésében, akár mindenfajta tanári beavatkozás nélkül is. A létrehozott mintaadatbázisok a Harry Potter és a Csillagok háborúja filmekhez kapcsolódnak, mely várhatóan növeli a tanulók elkötelezettségét és motivációját a nyelv elsajátításában. A portál felhasználható a Flipped Classroom pedagógia alkalmazására az SQL oktatásában. A tananyag szövege gazdag képi illusztrációkat, idézeteket, érdekes információkat tartalmaz mind a Varázslóvilágról, mind a Galaxisról, így kiválóan felhasználható az otthoni tananyagok, például videók elkészítésére is. A portál értékelőrendszere, csevegő csatornája, és az, hogy a tanár is láthatja az egyes diákok próbálkozásait, megoldásait teszi alkalmassá a portált a tanórai gyakorlásra, csoportmunkára.Kulcsszavak: Learning Management System, online platform, Flipped Classroom, SQL. Flipped classroom in sqlsuli.huThe new Hungarian National Base Curriculum (NAT2020), unlike the previous NAT2012, makes knowledge of the SQL (Structure Query Language) language mandatory for students in the advanced final examination, which poses new challenges for both students and their teachers. An educational portal, sqlsuli.hu, has been developed and launched in order to help students to learn SQL. The framework of this online learning platform has an extensive grader tool that helps students test their SQL commands without intervention from a teacher, thus providing a flexible learning experience. The created sample databases are based on Harry Potter and Star Wars data, which is expected to increase students’ engagement and motivation for learning. The portal can be used for applying the Flipped classroom pedagogy in the SQL education. The text of the course material contains rich pictorial illustrations, quotes, and interesting information about both the wizarding world and the Galaxy, so it can be used excellently for preparing home course materials and videos. The evaluation system and the chat channel of the portal, and the fact that the teacher can also see their students’ attempts and solutions, can be used for class practice and group work. The course is available in Hungarian language.Keywords: Learning Management System, online platform, Flipped Classroom, SQL. https://doi.org/10.31915/NWS.2023.1 
Nyelv:
magyar
Típus:
Peer-reviewed Paper
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Forrás:
NETWORKSHOP; NETWORKSHOP 2023
Létrehozó:
Authors who submit to this conference agree to the following terms:<br/> <strong>a)</strong>&nbsp;Authors retain copyright over their work, while allowing the conference to place this unpublished work under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a>, which allows others to freely access, use, and share the work, with an acknowledgement of the work's authorship and its initial presentation at this conference.<br/> <strong>b)</strong>&nbsp;Authors are able to waive the terms of the CC license and enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution and subsequent publication of this work (e.g., publish a revised version in a journal, post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial presentation at this conference.<br/> <strong>c)</strong>&nbsp;In addition, authors are encouraged to post and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point before and after the conference.