Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Az Oravica-Anina hegyi vasút története |
Tartalom: | http://real-eod.mtak.hu/17645/ |
---|---|
Archívum: | REAL-EOD |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Subject = T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok: T2 Technology (General) / műszaki tudományokáltalában Subject = T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok: TF Railroad engineering and operation / vasútépítés és üzemeltetés Type = Book |
Cím: |
Az Oravica-Anina hegyi vasút története
|
Létrehozó: |
Jancsó, Árpád
|
Kiadó: |
Erdélyi Múzeum-Egyesület
|
Dátum: |
2013
|
Téma: |
T2 Technology (General) / műszaki tudományokáltalában
TF Railroad engineering and operation / vasútépítés és üzemeltetés
|
Tartalmi leírás: |
Van a bánáti hegyekben, pontosabban az Aninai-hegységben egy magasra kapaszkodó, regényes vidéken kanyargó, mély völgyek felett karcsú viaduktokon átkelő, a hegyhát alá bújva, azt kicselező vasútvonal. Aninát köti össze a 16 kilométernyi távolságra lévő Oravicával, de a hegyek között 33 és fél kilométer hosszon kígyózik, hogy leküzdhesse a több mint háromszáz méter szintkülönbséget. Tizennégy alagúton furakodik át, tíz nagy völgyhíd hátán vánszorog az éles kanyarokban sikongó vonat. Anina környékén 1790-ben találtak szenet. A kezdetleges magánbányák nagy részét a kincstár 1846-ban vette birtokba. A szén gazdaságos szállításához vasútra volt szükség. Építését még az állam kezdte el, de a bánáti uradalmak, bányák, huták és vasútvonalak eladása után már egy magánvasút-társaság, az ÁVT fejezte be. Az Oravica-Anina hegyi vasút Európa első hegyi vasútjai közé tartozik, az akkori Magyarország, valamint a mai Románia első hegyi vasútja volt. A nehéz terep különleges műszaki megoldásokat követelt, akárcsak az akkortájt megépített híres Semmering vasút.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Book
PeerReviewed
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Jancsó, Árpád (2013) Az Oravica-Anina hegyi vasút története. Tudomány-és Technikatörténeti Füzetek, 7 . Erdélyi Múzeum-Egyesület, Kolozsvár. ISBN 978-606-8178-86-6
|
Kapcsolat: |