Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A verseny átalakulása és a versengő magatartásformák |
Tartalom: | https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/8362/ |
---|---|
Archívum: | Corvinus Kutatások |
Gyűjtemény: |
Status = Submitted
Subject = Economic policy Subject = Economics Subject = Economic development Type = Monograph |
Cím: |
A verseny átalakulása és a versengő magatartásformák
|
Létrehozó: |
Hámori, Balázs
|
Kiadó: |
Akadémiai Kiadó
|
Dátum: |
2024
|
Téma: |
Economic development
Economic policy
Economics
|
Tartalmi leírás: |
Az internet megjelenésétől eleinte sok közgazdász azt várta, hogy a nagyszámú globális versenyző felbukkanása, a „súrlódásmentes” tranzakciók, és az információkhoz való azonnali hozzáférés erősíti a versengő magatartást, és egyre közelebb viszi majd a gazdaságot a tökéletes versenyhez. A verseny sok területen valóban erősödött, amit a Vörös királynő hipotézis érvényesülésével szoktak jellemezni. A versenytársaknak ahhoz is egyre gyorsabban kell futniuk, hogy megőrizzék pozíciókat. Több területen „a győztes mindent visz” jelleggel működik a piac, ahol a versenyzők nem a nagyobb piaci részesedésért, hanem a puszta létezésért versenyeznek. Ez a tény és az információ- és tudásgazdaságban folyó versenyről azóta felgyűlt tapasztalatok is indokolják, hogy e tekintetben is differenciáltabban ítéljük meg a fejlődés trendjeit. Az érem egyik oldala, hogy a piacra lépés számos területen valóban könnyebbé vált, és némely – korábban oligopol jellegű – piacon (például a telekommunikáció területén) nagyszámú versenyző jelent meg. A belépési korlátok meggyengülése egyértelműen versenyerősítő tényező, ami lehetővé teszi, hogy a kisebb helyi cégek – az internetet mint értékesítési csatornát kihasználva – globális alapon versenyezzenek. Az öldöklő innovációs versenyben újonnan létrehozott start-up cégek is veszélyeztethetik a régóta piacon lévő, globális vállalat üzletét, új, jobb termékekkel és szolgáltatásokkal. Az érem másik oldala azonban, hogy a globális óriásvállalatok is veszélyt jelenthetnek a kisebb helyi vállalatok számára, amelyek korábban uralták a saját lokális piacukat. Ezen túlmenően – több „versenyellenes” tényező is megjelent vagy felerősödött – de ezeknek a vizsgálata már egy új tanulmány tárgya.
|
Nyelv: |
magyar
magyar
|
Típus: |
Monograph
NonPeerReviewed
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
Hámori, Balázs (2024) A verseny átalakulása és a versengő magatartásformák. Manual. Akadémiai Kiadó, Budapest. DOI https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24300.95364 (Submitted)
|
Kapcsolat: |