Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Tinédzserkori gyermekvállalás és iskolai lemorzsolódás – egy fiatalokkal végzett részvételi akciókutatás lehetőségei |
Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/85910 |
---|---|
Archívum: | EDIT |
Gyűjtemény: |
Disszertációk (ELTE PHD)
Társadalomtudományi Kar PHD Szociológia Doktori Iskola |
Cím: |
Tinédzserkori gyermekvállalás és iskolai lemorzsolódás – egy fiatalokkal végzett részvételi akciókutatás lehetőségei
|
Létrehozó: |
Elek, Zsuzsanna Réka
|
Közreműködő: |
Darvas, Ágnes
|
Téma: |
Társadalomtudományok/Regionális tudományok
Társadalomtudományok/Szociológiai tudományok
youth policy
young people
school dropout
early school leaving
teenage parenthood
association
NGOs
participatory action research
Szociológia D. I./Társadalom és szociálpolitika
ifjúságpolitika
fiatalok
iskolai lemorzsolódás
korai iskolaelhagyás
tinédzserkori gyermekvállalás
egyesület
civil szervezetek
részvételi akciókutatás
|
Tartalmi leírás: |
A disszertáció arra a kérdésre keresi a választ, hogy egy fiatalokkal végzett részvételi akciókutatás hogyan tudja segíteni a Világítani Fogok Egyesület – mint egy, hátrányos helyzetű roma fiatalokkal foglalkozó civil szervezet – munkáját abban, hogy az Egyesület tevékenységében minél inkább érdemben igazodjon a fiatalok igényeihez, lehetőség szerint az ő bevonásukkal. Az értekezésnek emellett célja következtetéseiben kitérni arra is, hogy a helyi szinten releváns tapasztalatok tágabb kontextusban hogyan csatornázhatók vissza a gyerekvállalás és iskolaelhagyás elméleti szakirodalmába és eszköztárába, valamint a hátrányos helyzetű roma fiatalokkal foglalkozó civil szervezetek munkájába.
A disszertáció középpontjában lévő fiatalokkal végzett részvételi akciókutatás a Kerecsenden működő Világítani Fogok Egyesület önkéntes közösségének sok éve tartó önkéntes munkájára épült, ezért a dolgozatban az egyesületi háttér ismertetése is fontos szerepet játszik, valamint a dolgozat kitér az általam végzett kutatási előzmények és önálló kutatások rövid ismertetésére is. Az Egyesület tevékenysége egyben az ifjúsági munka, ifjúságpolitika területéhez is tartozik, ezért a dolgozat mindenekelőtt bemutatja, hogyan jelennek meg a gyermekek és fiatalok mint célcsoport az uniós és magyar jogban, milyen célok artikulálódnak a stratégiai dokumentumokban és szakpolitikában. Ezt követően a dolgozat áttekintést ad a tinédzserkori gyermekvállalás és iskolai lemorzsolódás kérdésköréről, valamint az alacsony iskolázottság és foglalkoztatottság kapcsolatáról.
A dolgozat ismerteti a részvételi akciókutatás hazai előzményeit és a fiatalok részvételi akciókutatásának módszerét, alkalmazásának előnyeit, valamint módszertani és etikai dilemmáit. Ezt követően mutatja be a disszertáció a kerecsendi részvételi akciókutatást, annak módszertani és etikai megfontolásait és eredményeit. A dolgozat bemutatja, hogy a fiatalok részvételi akciókutatása alkalmas egy hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozó civil szervezet számára jelentős releváns tudás létrehozására és jó eszköz a fiatalok bevonására – mindkettő hozzájárulva ahhoz, hogy a szervezet érdemibb módon reagáljon a fiatalok igényeire. A dolgozat következtetései tesznek megállapításokat arra vonatkozóan, hogy tágabb kontextusban hogyan csatornázhatók vissza a tapasztalatok a hátrányos helyzetű roma fiatalokkal foglalkozó civil szervezetek munkájába.
|
Nyelv: |
magyar
angol
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
|
Formátum: |
application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
|
Azonosító: |
elte:10.15476/ELTE.2022.215
elte:33802817
|
Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|