Ugrás a tartalomhoz

A kritikaiság végessége

  • Metaadatok
Tartalom: http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/8031/
Archívum: Corvinus Kutatások
Gyűjtemény: Status = Published
Subject = Philosophy
Subject = History
Subject = Pedagogy
Type = Article
Cím:
A kritikaiság végessége
Létrehozó:
Vályi, Péter
Kiadó:
Alapítvány a Társadalomelméleti Kollégiumért
Dátum:
2021
Téma:
Philosophy
Pedagogy
History
Tartalmi leírás:
Az iskolával kapcsolatosan él egy olyan általános elképzelés, amely azt sugallja, hogy minden közfeladatot ellátó oktatási-nevelési létesítmény fontos szerepet tölt be a demokráciára nevelésben (Jakab és Varga 2007). Több, a szakma művelői számára alapvetéseket leíró szakirodalom ebből a kissé idealizált alapállásból fogalmaz meg etikai és esztétikai irányelveket, ajánlásokat intézményvezetőknek, iskolai gyakorlatokat pedagógusoknak (Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia 2010; Education International 2019). Ezt az álláspontot vitatva az esettanulmány egyrészt egy olyan intézményt mutat be, amely sajátos profiljával megcáfolja a fentebb említett „egydimenziós iskola” koncepcióját, másrészt betekintést biztosít annak belső logikájába, átideologizált kommunikációjába egy több éve húzódó problémán és az arra adott tanulói és szülői akción keresztül. A továbbiakban kifejtésre kerülő elnyomás és az azt gyakorlók ebben az esetben beazonosíthatók, nem absztrahálódnak, nem válnak arctalanná egy áttekinthetetlen szuperstruktúrában. Ellenkezőleg, olyan személyek gyakorolják az elnyomás szélsőséges formáját, akikkel a tanulók az iskolai munkavégzés évei alatt napi szinten érintkezni és kooperálni kényszerülnek.
Nyelv:
magyar
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Vályi, Péter (2021) A kritikaiság végessége. Fordulat (28). pp. 127-135.
Kapcsolat: