Ugrás a tartalomhoz

Olvasástanulást támogató kiadói fejlesztések : Szaktudományos alapelvek és vásárlói igények megjelenése a hazai kiadók gyerekkönyvkínálatában

  • Metaadatok
Tartalom: https://journal.uni-mate.hu/index.php/akk/article/view/2914
Archívum: Anyanyelvi kultúraközvetítés
Gyűjtemény: Olvasáskutatás
Open Access DRIVERset
Cím:
Publishing developments at the beginning of learning to read: The scientific validity of children's books in relation to the needs of readers
Olvasástanulást támogató kiadói fejlesztések : Szaktudományos alapelvek és vásárlói igények megjelenése a hazai kiadók gyerekkönyvkínálatában
Létrehozó:
Demeter, Gáborné
Kiadó:
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
Dátum:
2022-12-18
Téma:
gyermekkönyvek
olvasástanulás
olvasói igények
könyvkiadás
Tartalmi leírás:
Mivel az írott nyelv elsajátítása eszköz a világ megismeréséhez, a kezdetben szerzett és berögzült olvasási viszonyulásminták az információszerzés és az információbefogadás mindennapi gyakorlatát is befolyásolják. Az olvasási tevékenységgel kapcsolatos kezdeti tapasztalatok meghatározók a tanulás, az ismeretszerzés, az élményszerű olvasás további folyamataiban. Az olvasással kapcsolatos első negatív élmények nyomán az önértékelés bizonytalansága és az alapvető kultúrtechnikai ismeretek elsajátításának nehézsége együttesen akadályozzák az olvasási készség és a szövegértés fejlődését. A tanulmányban bemutatott kutatás célja az olvasáskutatási eredmények és a könyvkiadói fejlesztések összefüggéseinek feltárása, ezen belül az olvasástanulás kezdő időszakát élő olvasók (gyermekek, szüleik, pedagógusaik) számára készült könyvek módszertani és formai megoldásainak vizsgálata. Kutatásom keretében aztvizsgáltam, hogy a gyermekkönyvkiadók fejlesztéseiben megjelennek-e a szaktudományos háttérrel rendelkező olvasáskutatási eredmények. A gyermekkönyvek piaci körképe az olvasástanulás egyes szakaszaihoz rendelve kerül bemutatásra. A kutatási eredmények kirajzolják a közös és súlyozott pontokat a magyar kiadói koncepciók, az olvasói (szülői) igények, valamint az olvasáskutatási eredmények között.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Szakértő által átnézett cikk
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.33569/akk.2914
Forrás:
Anyanyelvi Kultúraközvetítés; Évf. 5 szám 2 (2022); 97-119
2063-2991
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2022 Gáborné Demeter