Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A reciprok tanítási módszer elemeinek jelentősége az olvasás–szövegértés tanítás eredményességének fejlesztésében |
Tartalom: | https://journal.uni-mate.hu/index.php/akk/article/view/2945 |
---|---|
Archívum: | Anyanyelvi kultúraközvetítés |
Gyűjtemény: |
Olvasáskutatás
Open Access DRIVERset |
Cím: |
The significance of the elements of the reciprocal teaching method in the development of the efficiency of reading – reading comprehension teaching
A reciprok tanítási módszer elemeinek jelentősége az olvasás–szövegértés tanítás eredményességének fejlesztésében
|
Létrehozó: |
Huszár-Samu, Nóra
Steklács, János
|
Kiadó: |
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
|
Dátum: |
2022-07-30
|
Téma: |
Szövegértés
Olvasáskutatás
Metakogníció
|
Tartalmi leírás: |
Az olvasási, szövegértési képesség jelentősége nagymértékben átértékelődött az elmúlt évtizedekben, ezeknek a képességeknek a megfelelő szintje minden további tanulás előfeltétele, ezzel együtt általánosságban a boldogulás fontos tényezője az egyén életében az információs társadalomban egyaránt (Grabe–Stoller 2011; Schnotz–Molnár 2012). Bár az olvasás, szövegértés megfelelő szintjének elérése társadalmi igény, napjainkban ennek ellenére a literacy crisis, az olvasás válsága és funkcióvesztése a jellemző (Szenczi 2010; Józsa–Józsa 2014). Az iskolának mint intézménynek reflektálnia kell a társadalom szükségleteire, de a szövegértés képességét azért nem tudja mindennapi társadalmi igényeknek és elvárásoknak megfelelően kialakítani kisiskolás korban, mert a nemzetközi kutatások a szövegértésről alkotott új tudáskoncepció és a módszertani eszköztár és kultúra fejlődése számottevő különbségeket mutat. A szövegfeldolgozás módszertanának jelentős tartalékai maradnak kiaknázatlanul az elmélet és gyakorlat eltéréseinek okán.
Tanulmányunkban arra kívánunk rámutatni, hogy az alsó tagozaton történő olvasásmegértés hatékony és gyakorlatorientált fejlesztése a metakognitív folyamatok és struktúrák fejlesztésében rejlik. Az olvasástanítás dekódolási, automatizálási szakasza utáni, a szövegértés tanítását explicit módon célzó szakasza, egyben egyik leghatékonyabb módszere az olvasási stratégiákra épül. Ez az egyik elméleti alapvetése a reciprok módszernek is, melynek elemei a gyakorlatban a tanórába illeszthetőek, és lefedik a metakognícióról alkotott elméleti keretet.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Szakértő által átnézett cikk
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.33569/akk.2945
|
Forrás: |
Anyanyelvi Kultúraközvetítés; Évf. 5 szám 1 (2022); 21-30
2063-2991
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2022 Huszár-Samu Nóra, Steklács János
|