Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A verbális mondatemlékezet sajátosságai középiskolás korban |
Tartalom: | https://journal.uni-mate.hu/index.php/akk/article/view/2340 |
---|---|
Archívum: | Anyanyelvi kultúraközvetítés |
Gyűjtemény: |
Nyelvészet
Open Access DRIVERset |
Cím: |
Characteristic features of sentence repetition among teenagers
A verbális mondatemlékezet sajátosságai középiskolás korban
|
Létrehozó: |
Laczkó, Mária
|
Kiadó: |
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
|
Dátum: |
2019-12-05
|
Téma: |
mondaismétlés
verbális memória
pontosság
grammatikai szerkezet
|
Tartalmi leírás: |
Jelen munka célja, hogy középiskolások mondatemlékezeti működésének sajátosságait elemezze mondatismétlési teszt alapján. A kutatásban azt a kérdést vizsgáljuk, hogy az iskolatípus és az életkor milyen hatást gyakorol a tanulók verbális emlékezeti működésére. A szakirodalom alapján feltételezzük, hogy e vizsgált életkorban is van eltérés a mondatismétlési teljesítményekben, ami az idősebb középiskolások pontosabb ismétlésében nyilvánul meg. Az életkori faktor mellett az iskolatípus még erőteljesebben hat, ami a gimnazisták jobb eredményében követhető – szemben a szakgimnazistákéval. A mondatok szerkezeti és tartalmi jellemzői szintén megmutatkoznak az eredményekben és összefüggést mutatnak az életkorral és az iskolatípussal is. A hipotézis ellenőrzéséhez 16 és 18 éves gimnáziumi és szakgimnáziumi tanulók mondatismétlési teszteredményét használtuk. A teszt 20 mondatot tartalmazott, a tanulók feladata azok egyszeri hallás utáni megismétlése volt. Elemeztük az ismétlések pontosságát az életkor, az iskolatípus alapján, továbbá a mondatok szerkezete és a jelentést alkotó lexémák minősítése alapján, továbbá vizsgáltuk az ismétlések közben tartott néma szüneteket, a megakadások mintázatát, valamint a hibák típusainak megoszlását. Az eredmények alátámasztották nemcsak a gimnazisták sokkal jobb eredményét, de a hibatípusaik különbözőségét is, valamint az átmeneti memória működési nehézségének feloldása is eltért a két iskolatípusban. Az eredmények igazolták továbbá a szókincsnek és a mondatok szerkezetének a mondatismétlésben betöltött szerepét, ami a szakgimnazisták esetében még erőteljesebben mutatkozott meg.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.33569/akk.2340
|
Forrás: |
Anyanyelvi Kultúraközvetítés; Évf. 2 szám 1 (2019); 43-61
2063-2991
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2019 Anyanyelvi Kultúraközvetítés
|