Ugrás a tartalomhoz

 

Digitális átállás – Minőség – lehetőségek az EQAVET terén

  • Metaadatok
Tartalom: http://ocs.mtak.hu/index.php/nws/2022/paper/view/93
Archívum: NETWORKSHOP
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
Digitális átállás – Minőség – lehetőségek az EQAVET terén
Létrehozó:
Marianna Palencsárné Kasza; Digitális Jólét Nonprofit Kft., Digitális Szakképzési és Felnőttképzési Módszertani Központ
Kiadó:
NETWORKSHOP
Dátum:
2022-12-23 10:43:12
Tartalmi leírás:
A 21. század új kihívása, hogy az ipar 4.0 követelményeihez igazítottszakképzési rendszert kell kialakítani. A magyar kormány által elfogadottSzakképzés 4.0 stratégia a gazdaság változó kihívásaira reagál, pontos képet ad ahelyzetről és felvázolja a tervezett beavatkozásokat. A szakképzés minőségénekjavítása érdekében valamennyi szakképző intézményben minőségirányításirendszert vezetnek be, amelynek elemei kompatibilisek lesznek az EQAVETrendszerrel, és azonos indikatív jellemzőket használnak, így az intézményektevékenysége és eredményei európai szinten összehasonlíthatóvá válnak.Az EQAVET magyarországi bevezetése során a digitalizációs követelményekminden önértékelési ciklusba bekerültek. Az intézmények és a tanárokértékelését és fejlődését támogatja a Digitális Névjegyrendszer (DNR), azinnovatív oktatási technológiák használatának elősegítésével megvalósulóhatékony tanulás önértékelési eszköze (SELFIE) és a DigCompEdu önértékelésirendszer. Digital Transition – Quality – Opportunities in EQAVETA vocational training system adapted to the requirements of Industry4.0 needs to be developed. The Vocational Training 4.0 Strategy adoptedby the Hungarian Government responds to the changing challenges of theeconomy, providing a precise picture of the situation and outlining the plannedinterventions. To improve the quality of vocational education and training,a quality management system will be introduced in all vocational educationand training institutions, the elements of which will be compatible with theEQAVET system and will use the same indicative characteristics, thus makingthe activities and results of the institutions comparable at European level.During the implementation of EQAVET in Hungary, digitalisation requirementshave been included in every cycle. The Digital Badge System (DBS), the Selfreflectionon Effective Learning by Fostering the Use of Innovative EducationalTechnologies (SELFIE) and the DigCompEdu self-assessment system supportthe assessment and development of institutions and teachers.Keywords: Vocational Education and Training 4.0; intervention, EQAVET, SELFIE, DigCompEdu, digitalisation, quality management https://doi.org/10.31915/NWS.2022.11
Nyelv:
magyar
Típus:
Peer-reviewed Paper
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Forrás:
NETWORKSHOP; NETWORKSHOP 2022
Létrehozó:
Authors who submit to this conference agree to the following terms:<br/> <strong>a)</strong>&nbsp;Authors retain copyright over their work, while allowing the conference to place this unpublished work under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a>, which allows others to freely access, use, and share the work, with an acknowledgement of the work's authorship and its initial presentation at this conference.<br/> <strong>b)</strong>&nbsp;Authors are able to waive the terms of the CC license and enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution and subsequent publication of this work (e.g., publish a revised version in a journal, post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial presentation at this conference.<br/> <strong>c)</strong>&nbsp;In addition, authors are encouraged to post and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point before and after the conference.