Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
|
|
Primadonnatoposzok: típusaik és transzfermechanizmusaik |
| Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/84976 |
|---|---|
| Archívum: | EDIT |
| Gyűjtemény: |
ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (BTK) Vis-à-vis |
| Cím: |
Primadonnatoposzok: típusaik és transzfermechanizmusaik
|
| Létrehozó: |
Heltai, Gyöngyi
|
| Kiadó: |
Budapest
Korall Társadalomtörténeti Egyesület
|
| Dátum: |
2015
|
| Téma: |
Blaha Lujza
Carola Cecília
Fedák Sári
Honthy Hanna
toposz
|
| Tartalmi leírás: |
Tanulmányomban a kulturális transzferek általában alkalmazott, nemzetek közötti vizsgálata helyett arra teszek kísérletet, hogy az egyik kontextusból a másikba elmozduló kulturális tárgyak átértelmeződését a magyar populáris kultúra eltérő időszakaiban, tehát intrakulturálisan elemezzem. A sztárprimadonna személyiséghez, illetve szerepkörhöz kötődő toposzok példáján azt kívánom érzékeltetni, hogy a nagy előd(ök)re reflektáló elemek átvétele miként szolgálhatja az utód identitásépítését. Ahogy Michel Espagne fogalmaz a transzferek hatását jellemezve: „identitás és különbözőség nem egymásnak ellentmondó, hanem egymást kiegészítő jelenségekként foghatók fel.” Feltételezésem szerint a 19. század második felétől működött egy híres primadonnák egymástól örökölt és egymásra utaló szerepei által szövődő intertextus háló, amely a pesti zenés szórakoztató színházban nemcsak sikert generáló, hanem kulturális jelentéseket közvetítő eszköz is volt. E nemzeti és fővárosi identitásépítéshez is kapcsolódó utalásrendszer működésének leírását és néhány szálának felfejtését kísérlem meg tehát bemutatni a következőkben Blaha Lujza és Carola Cecília, valamint Fedák Sári és Honthy Hanna példáján.
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
info:eu-repo/semantics/bookPart
|
| Formátum: |
application/pdf
|
| Azonosító: |
BOOKTITLE: Vis-à-vis
elte:Erdősi Péter; Klement Judit
elte:Vis-à-vis
elte:2980561
elte:204
elte:185
|
| Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|