Ugrás a tartalomhoz

Primadonnatoposzok: típusaik és transzfermechanizmusaik

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10831/84976
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (BTK)
Vis-à-vis
Cím:
Primadonnatoposzok: típusaik és transzfermechanizmusaik
Létrehozó:
Heltai, Gyöngyi
Kiadó:
Budapest
Korall Társadalomtörténeti Egyesület
Dátum:
2015
Téma:
Blaha Lujza
Carola Cecília
Fedák Sári
Honthy Hanna
toposz
Tartalmi leírás:
Tanulmányomban a kulturális transzferek általában alkalmazott, nemzetek közötti vizsgálata helyett arra teszek kísérletet, hogy az egyik kontextusból a másikba elmozduló kulturális tárgyak átértelmeződését a magyar populáris kultúra eltérő időszakaiban, tehát intrakulturálisan elemezzem. A sztárprimadonna személyiséghez, illetve szerepkörhöz kötődő toposzok példáján azt kívánom érzékeltetni, hogy a nagy előd(ök)re reflektáló elemek átvétele miként szolgálhatja az utód identitásépítését. Ahogy Michel Espagne fogalmaz a transzferek hatását jellemezve: „identitás és különbözőség nem egymásnak ellentmondó, hanem egymást kiegészítő jelenségekként foghatók fel.” Feltételezésem szerint a 19. század második felétől működött egy híres primadonnák egymástól örökölt és egymásra utaló szerepei által szövődő intertextus háló, amely a pesti zenés szórakoztató színházban nemcsak sikert generáló, hanem kulturális jelentéseket közvetítő eszköz is volt. E nemzeti és fővárosi identitásépítéshez is kapcsolódó utalásrendszer működésének leírását és néhány szálának felfejtését kísérlem meg tehát bemutatni a következőkben Blaha Lujza és Carola Cecília, valamint Fedák Sári és Honthy Hanna példáján.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/bookPart
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
BOOKTITLE: Vis-à-vis
elte:Erdősi Péter; Klement Judit
elte:Vis-à-vis
elte:2980561
elte:204
elte:185
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess