Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Esztétikai elvek preferenciája a táncban |
Tartalom: | https://ojs.mtak.hu/index.php/tanc_es_neveles/article/view/8933 |
---|---|
Archívum: | Tánc és Nevelés |
Gyűjtemény: | Tanulmányok |
Cím: |
Preference for Aesthetic Principles in Dance
Esztétikai elvek preferenciája a táncban
|
Létrehozó: |
Pálinkás-Molnár, Mónika
Bernáth, László
|
Kiadó: |
Magyar Táncművészeti Egyetem
|
Dátum: |
2022-11-14
|
Téma: |
jó folytatás
szimmetria
aranymetszés
esztétikai élmény
táncművészet
|
Tartalmi leírás: |
A tánc esztétikai preferenciáját vizsgáltuk táncos és nem táncos személyek szemszögéből. Kerestük, hogy vannak-e olyan esztétikai elvek, amelyek alkalmazása egy koreográfiában pozitív élményt vált ki a nézőkből, valamint, hogy az átélt élmény függ-e attól, hogy a befogadó művész-e vagy sem. A szakirodalom alapján azt feltételeztük, hogy az aranymetszés, a jó folytatás és a szimmetria preferencia szempontjából egyaránt előnyt élvez azokkal az alkotásokkal szemben, amelyekben nincs beágyazott esztétikai elv, valamint azt is, hogy ez a preferencia többnyire általános érvényű, és nem függ a néző képzettségétől. A vizsgálatban fényképeket és videoklipeket alkalmaztunk, amelyek közül némelyikbe bele volt szerkesztve valamely esztétikai elv, némelyikbe nem. Mérőeszközként egy kérdőívet használtunk, amelyben a tetszés, hatásosság és izgalmasság dimenziók mentén mértük a válaszolók véleményét. Az eredmények alapján valóban jobban tetszik az embereknek, ha ezeket az esztétikai elveket észlelik a táncban, mintha nem, és nem függ a művészi képzettségtől a válaszok milyensége. Továbbá kiderült, hogy ha a cél a hatásosság vagy az izgalmasság, akkor inkább aranymetszést érdemes beépíteni a koreográfiába. A jó folytatás és a szimmetria pedig inkább tetszést, mint erős hatást vagy izgalmasságot vált ki a nézőkből.
|
Nyelv: |
magyar
angol
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dupla-vak lektoráláson átesett cikk
|
Formátum: |
application/pdf
application/pdf
|
Azonosító: |
10.46819/TN.3.2.3-20
|
Forrás: |
Tánc és Nevelés; Évf. 3 szám 2 (2022); 3-38
2732-1703
2732-1002
10.46819/TN.3.2
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2022 Mónika Pálinkás-Molnár, László Bernáth
|