Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
|
|
Üdvözlet az ábrázoló geometria világából |
| Tartalom: | https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44211 |
|---|---|
| Archívum: | Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok |
| Gyűjtemény: | Természettudomány és robotika |
| Cím: |
Greetings from the World of Geometry
Üdvözlet az ábrázoló geometria világából
|
| Létrehozó: |
Nagy, Valéria
|
| Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar
|
| Dátum: |
2022-09-08
|
| Téma: |
geometria
tudománytörténet
inspiráció
„élménypoggyász”
leleményesség
„kekszes doboz”
|
| Tartalmi leírás: |
Az elmúlt több mint egy évtizedben – de a világjárvány időszakában még inkább – előtérbe került annak a kérdésnek a megválaszolása Hogyan tanítsunk és tanuljunk ábrázoló geometriát a technikai fejlődés dinamikus változásainak közegében? E rövid közlemény tulajdonképpen széljegyzet az ábrázoló geometria oktatás margójára egyetemi környezetben, ugyanakkor a leírtak minden oktatási szintet érintenek. Hazai és külföldi (szak)irodalmak, írásművek mondanivalóinak kiemelésével – támaszkodva a saját tapasztalatokra is – rámutat arra, hogy azok a (szak)módszertani megközelítések lehetnek helyesek és hatékonyak, amelyek nem tévesztik szem elől azt az örökérvényű „axiómát”, amelyet még 1777-ben a Ratio Educationis fogalmazott meg elsőként. Nevezetesen, hogy a geometria „… bámulatosan képezi az ifjak elméjét a helyes gondolkodásra és a tárgyakról való igaz fogalmaknak a megalkotására”. Továbbá „Fő gondunk itt arra irányuljon, hogy csak azokat a meghatározásokat és feladatokat vegyük föl, melyeknek alkalmazása és megfejtése a közéletben előfordul.” Kiegészítve e gondolatot azzal, hogy a személyiségformálásnak is (egyik) eszköze a rajzolás, ami még teljesebb lehet, ha a technikai, technológiai fejlettség is hozzájárul. A közlemény fontos megállapítása, hogy a tanítás–tanulás folyamatában Triplum modellként értelmezhető a tanító–tananyag–tanított viszonya, amely kapcsolatnak közvetlennek és dinamikusnak kell lennie. Továbbá a sokat hangoztatott tanítotti élmény mellett éppoly fontos a tanítói élmény is, ezért ezekkel – mint az oktatás mozgatórugóival, a jövő oktatási kihívásaival – kiegészülve pedig Quintuplum modell.
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
| Formátum: |
application/pdf
|
| Azonosító: |
10.14232/jtgf.2022.1-2.129-143
|
| Forrás: |
Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok; Évf. 17 szám 1-2 (2022); 129-143
2676-9867
1788-7593
|
| Kapcsolat: |