Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Tudásszerzés iskola után. A felnőttképzéshez való viszonyulás a székelyföldi térségben |
Tartalom: | https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44167 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Tematikus blokk: Pedagógiai kutatások Székelyföldön |
Cím: |
Getting knowledge after school. Attitudes toward adult education in Szeklerland
Tudásszerzés iskola után. A felnőttképzéshez való viszonyulás a székelyföldi térségben
|
Létrehozó: |
Kiss, Adél
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2022-07-01
|
Téma: |
felnőttkori tanulás
felnőttképzés
rurális térség
tanulási tapasztalatok
társadalmi viszonyulás
|
Tartalmi leírás: |
A felnőttképzéshez való viszonyulás egyéni adottságok, képességek és gondolkodás függvénye, amelyet a közösségi, illetve társadalmi tényezők nagymértékben befolyásolnak. Jelen tanulmány a székelyföldi térségben vizsgálja a felnőttkori tanulás néhány sajátosságát, tételesen (1) a tanulási tapasztalatokat, (2) a legfontosabb indokokat, amelyek a felnőttképzésben való részvételt mozgatják, (3) általánosan a felnőttkori tanuláshoz való társadalmi viszonyulást és a megkérdezettek által vázolt (4) tanulási jövőképeket. Szerkezetét tekintve a tanulmány először áttekinti a szakirodalom alapján a vidéki térségben zajlott társadalmi változási folyamatokat, amelyek a felnőttképzés gyakorlatát formálták, alakították 1990–2020 között. Majd egy 2019-ben végzett kvantitatív kutatás (kérdőíves adatfelvétel, N = 555, amely adatfelvételt egy 65 kérdésből álló, a szocio-demográfiai jellegű kérdések mellett az iskolarendszeren kívüli tanulási gyakorlatot részleteiben feltáró vizsgálat) adataira támaszkodva a székelyföldi térségben a felnőttképzéshez való viszonyulás sajátosságait elemzi. A kutatás legfontosabb eredményei szerint a megkérdezettek tanulási tapasztalatai alapvetően pozitívak, bár nem erednek oly sok tanulási színtérről. A felnőttképzésben való részvételt a megélhetési motívumok mellett más indokok is mozgatják. De jellemzően a rövidre zárt, célirányosan megvalósított tanulási életpályaszakaszok dominálnak, ezt a tendenciát a tanulási jövőképek is kirajzolják.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2022.7.36
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 32 szám 7 (2022); 36-46
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2022 Iskolakultúra
|