Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Hozzá tud-e járulni az iskola a magyar többségi és roma kisebbségi csoportok közötti társadalmi távolság csökkentéséhez? Székelyföldi pedagógusok percepciói |
Tartalom: | https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44161 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Tematikus blokk: Pedagógiai kutatások Székelyföldön |
Cím: |
Can schools contribute to the reduction of social distance between the Hungarian majority and the Roma minority groups? Perceptions of teachers in Szeklerland
Hozzá tud-e járulni az iskola a magyar többségi és roma kisebbségi csoportok közötti társadalmi távolság csökkentéséhez? Székelyföldi pedagógusok percepciói
|
Létrehozó: |
Jakab, Judit
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2022-07-01
|
Téma: |
roma tanulók oktatása
pedagógusi percepciók
társadalmi távolság
magyar „többség”
roma „kisebbségi” csoportok
|
Tartalmi leírás: |
Jelen tanulmányban roma többségű vagy teljesen roma osztályokban tanító pedagógusok narratíváit elemzem. Az elemzés során a fókusz a pedagógusok roma tanulókkal, szülőkkel való munkájuk során szerzett személyes tapasztalataira és ezeknek az interpretációjára, a pedagógusok kulturális viszonyulásának (etnocentrikus vagy kölcsönösségen alapuló) és a különböző percepciókhoz kapcsolódó tartalmak feltárására irányult. A kutatás alapmódszere a félig strukturált interjú, részt vevő megfigyeléssel kiegészítve. A kutatás terepe a Csíki-medence (Hargita megye, Románia) néhány olyan iskolája, ahol a roma tanulók aránya meghaladja a 25 százalékot. A pedagógusokkal készült beszélgetések egyértelműen alátámasztják a térségben készült, a roma–magyar együttélés vizsgálatára irányuló kutatási eredmények megállapításait: a két közösség, roma és nem roma, két egymástól elkülönülő, párhuzamos világban él, amelyben nagyon kevés az átjárás. Az iskola az egyik olyan kapcsolódási pont lehetne, amely lehetővé teszi (tenné) e két világ találkozását, egymás közelebbi megismerését, a két csoport közötti társadalmi távolság csökkentését. A mindennapi iskolai gyakorlat azonban azt mutatja, hogy az adott körülmények között az iskola nem vagy nagyon kis mértékben tudja betölteni ezt a szerepét.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2022.7.18
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 32 szám 7 (2022); 18-35
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2022 Iskolakultúra
|