Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Az énképet vizsgáló SDQ-I (Self-Description Questionnaire-I) kérdőív hazai adaptációja |
Tartalom: | https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/43957 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Adaptált mérőeszközök az oktatáskutatás és a pedagógiai gyakorlat szolgálatában |
Cím: |
Adapting the SDQ-I (Self-Description Questionnaire-I), which examines self-concept, in Hungary
Az énképet vizsgáló SDQ-I (Self-Description Questionnaire-I) kérdőív hazai adaptációja
|
Létrehozó: |
Szenczi, Beáta
Józsa, Krisztián
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2022-05-02
|
Téma: |
énkép
SDQ kérdőív
mérőeszköz adaptáció
kamaszkor
iskola
|
Tartalmi leírás: |
Tanulmányunk célja az iskoláskori énkép vizsgálatára fejlesztett és a világ számos nyelvére lefordított Self-Description Questionnaire-I (SDQ-I, Marsh, 1990b) magyar nyelvű fordításának bemutatása, valamint működésének vizsgálata. Az SDQ-I egy 76 állítást tartalmazó önértékelő kérdőív, mely az énkép sokösszetevős, hierarchikus modelljén (Marsh, 1990a) alapul, és ennek megfelelően a következő alskálák vizsgálatára alkalmas: (1) fizikális képességek énkép, (2) testkép, (3) olvasás énkép, (4) matematika énkép, (5) kortársakkal való kapcsolat énkép, (6) szülőkkel való kapcsolat énkép, (7) általános énkép, (8) iskolai énkép. Vizsgálatunkban 586 fő 3., 5. és 7. osztályos tanuló töltötte ki az SDQ-I. magyar nyelvű adaptációját (SDQ-I-H). A mérőeszköz validitását feltáró faktoranalízissel ellenőriztük, eredményeink alátámasztották az eredeti mérőeszköz struktúráját. Az SDQ-I-H egyes skáláinak reliabilitásmutatói 0,72–0,91 közöttiek. Az egyes skálák összefüggéseinek elemzései alátámasztották a kérdőív hátterében álló elméleti énképmodellt, valamint azt a feltételezést, miszerint az énkép struktúrája az évek folyamán átalakul. A munkánk eredményeképp létrejött magyar nyelvű kérdőív megfelelő eszköze lehet hazai tanulók énképvizsgálatának, így jól használható további kutatásokhoz, valamint a pedagógiai gyakorlatban a tanulók énképkomponenseinek megismeréséhez.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2022.5.76
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 32 szám 5 (2022); 76-95
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2022 Iskolakultúra
|