Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A Tanári Felelősség Kérdőív és a Tanári Hatékonyság Kérdőív működése pedagógusok és pedagógusjelöltek körében |
Tartalom: | https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/43943 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Adaptált mérőeszközök az oktatáskutatás és a pedagógiai gyakorlat szolgálatában |
Cím: |
Adapting the Teacher Responsibility Scale and the Teacher Efficacy Scale among in-service and pre-service teachers
A Tanári Felelősség Kérdőív és a Tanári Hatékonyság Kérdőív működése pedagógusok és pedagógusjelöltek körében
|
Létrehozó: |
Fejes, József Balázs
Mezei, Tímea
Vígh, Tibor
Szenczi, Beáta
Rausch, Attila
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2022-05-02
|
Téma: |
tanári felelősségérzet
tanári énhatékonyság
pedagógusok
pedagógusjelöltek
mérőeszköz-adaptáció
|
Tartalmi leírás: |
Munkánk célja a Lauermann és Karabenick (2013) által kidolgozott Tanári Felelősség Kérdőív (Teacher Responsibility Scale) és Tanári Hatékonyság Kérdőív (Teacher Efficacy Scale) magyar adaptációja, működésének vizsgálata pedagógusok és pedagógusjelöltek körében. A két mérőeszköz ugyanazokra a területekre fókuszáló négy-négy skálája a következő témaköröket fedi le: tanulói motiváció, tanulói teljesítmény, tanár-diák kapcsolat, tanítás hatékonysága. Adatgyűjtésünk során a pedagógusok online (n=166), a pedagógusjelöltek (n=121) papíralapon töltötték ki a kérdőíveket. A mérőeszközök validitását feltáró és megerősítő faktoranalízissel ellenőriztük, az eredeti mérőeszközök struktúrája mindkét részmintán kirajzolódott. A kérdőívek reliabilitása a pedagógusok (Cronbach-α = 0,67–0,94) és a pedagógusjelöltek (Cronbach-α = 0,69–0,88) körében is megfelelő volt. Mindkét részmintán mindkét kérdőív esetében a diákok motivációjára és teljesítményére vonatkozó skálák átlagai a legalacsonyabbak, ami egybevág a nemzetközi tapasztalatokkal. A kétmintás t-próba alapján szignifikáns a különbség a pedagógusok és a pedagógusjelöltek válaszai között a TFK-n az oktatás skála, az THK-n a tanulók teljesítménye és az oktatás skálák vonatkozásában. Minden esetben a pedagógusjelöltek átlagai magasabbak. Eredményeink alapján a pedagógusok és a pedagógusjelöltek személyes felelősségérzete és énhatékonysága vizsgálható az adaptált kérdőívekkel, így a mérőeszközök alkalmazhatók a témával összefüggő jövőbeli kutatásokhoz, valamint a pedagógusok képzésében, továbbképzésben.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2022.5.3
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 32 szám 5 (2022); 3-26
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |
Copyright (c) 2022 Iskolakultúra
|