Ugrás a tartalomhoz

Az iskolai táncok szerepe a 20. század első felében: A Fortepan képi adatbázis rituálé központú vizsgálata

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.mtak.hu/index.php/tanc_es_neveles/article/view/5091
Archívum: Tánc és Nevelés
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
The Role of School Dances in the First Half of the 20th Century: Ritual-Centric Examination of the Fortepan Visual Database
Az iskolai táncok szerepe a 20. század első felében: A Fortepan képi adatbázis rituálé központú vizsgálata
Létrehozó:
Szente, Dorina
Kiadó:
Magyar Táncművészeti Egyetem
Dátum:
2021-02-28
Téma:
iskolai táncok
ünnepségek
rituálék
testkép
képelemzés
Tartalmi leírás:
A huszadik század első felében a fényképezés által lehetővé vált, hogy a családok, csoportok megörökítsék a számukra fontos pillanatokat. A húszas-harmincas években egyre olcsóbb és egyszerűbb fényképezőgépek jelentek meg a piacon. Ez volt a Kodak forradalma. Az intim családi terek kinyíltak, az iskolák hétköznapjai láthatóvá váltak. A Fortepan képi adatbázis az 1900 és 1990 között készült fényképek gyűjteménye. A fénykép mint a kor kulturális lenyomata új forrásként jelent meg a kutatók számára, amellyel megfigyelőkké válhatunk egy általunk kevéssé ismert világ rejtett szimbolikus közegében. A legősibb kommunikációs médium az emberi test, így annak mozgása a térben egészen új szintre emelheti a kulturantropológiai, pedagógiai antropológiai kutatásokat. A rituálék áthatják a mindennapokat, átmenetet képeznek múlt-jelen-jövő között. Közösséget, rendet teremtenek. Az iskolai ünnepségek és táncbemutatók által pedig jól megfigyelhetőek azok a rejtett tartalmak, amelyek rendezik a társadalmi viszonyokat. A kutatás arra keresi a választ, hogy az 1920-as, '30-as években hogyan jelentek meg, és hogyan változtak az iskolai táncok a különböző társadalmi hatásokra. Ezekben milyen rituális elemek jelennek meg. Ennek bemutatására tett kísérletet a következő írás.
Nyelv:
magyar
angol
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dupla-vak lektoráláson átesett cikk
Formátum:
application/pdf
application/pdf
Azonosító:
10.46819/TN.2.1.90-105
Forrás:
Tánc és Nevelés; Évf. 2 szám 1 (2021); 90-105
2732-1703
2732-1002
10.46819/TN.2.1
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2021 Dorina Szente