Ugrás a tartalomhoz

A mentorálás offline és online minőségei a Tanítsunk Magyarországért mentorprogramban

  • Metaadatok
Tartalom: http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34693
Archívum: Iskolakultúra
Gyűjtemény: Tematikus blokk: Mentorálás és online tanulás
Cím:
The revolution of online mentoring. The online and offline qualities of mentoring in the Let’s Teach For Hungary Mentoring Program
A mentorálás offline és online minőségei a Tanítsunk Magyarországért mentorprogramban
Létrehozó:
Godó, Katalin
Kiadó:
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Dátum:
2021-12-01
Téma:
mentorálás
e-mentorálás
digitális átállás
távmentorálás
kaméleonmentor
Tartalmi leírás:
A mentorálás fontosságát már nemzetközi szinten is számos társadalmi összefüggésben felismerték (Wingerter, 2010). Az iskolai keretek között létrejövő mentorprogramok száma mind nemzetközi, mind hazai szinten egyre inkább növekszik (Raufelder és Ittel, 2012; Fejes és mtsai, 2009). A hagyományos (tradicionális) mentorálás mellett a kortárs mentorálás (peer mentoring; Miller, 2002) szerepe is előtérbe került az utóbbi években. Mi az életkoron átívelő kortárs mentorálásra (cross-age peer mentoring; Miller, 2002; Karcher, 2005) fókuszálunk, ahol idősebb fiatal mentorál fiatalabb fiatalt. Ennek egyik hazai példája a Tanítsunk Magyarországért (TM) mentorprogram, ahol egyetemisták mentorálnak általános iskolás diákokat. Kutatásunkban a programban részt vevő Debreceni Egyetemre járó mentorokat vizsgáltuk, akik legalább két féléves ciklust teljesítettek. Kíváncsiak voltunk arra, hogy a COVID-19 pandémia időszaka hogyan befolyásolta a mentorálást, tehát egy alapvetően személyes találkozásra épülő mentorprogram online mentorálásra való áttérését és annak sarkalatos pontjait, előnyeit, hátrányait vizsgáltuk. Módszerként kvalitatív interjúelemzést alkalmaztunk, mely során félig strukturált interjúkkal dolgoztunk, amelyek 2020 és 2021 tavaszán – a globális járványhelyzet idején – készültek összesen 50 mentorral. Az interjúszövegek tartalomelemzését az elmélet alapján megfogalmazott kódok, illetve az interjúkban felkínálkozó émikus kódok alapján végeztük el (Creswell, 2012). Eredményeink alapján az látszik, hogy az online mentoráláshoz való hozzáállás alapján a mentorok különböző típusokba rendezhetők. Összességében nagy kihívást jelentett a digitális átállás. Legnagyobb probléma az eszközhiány volt. Ugyanakkor fontos tényezőnek bizonyult a digitális komfortosság-érzet tekintetében az életkor kérdése. Felfigyeltünk a Big Brother Mentoring (nagy testvér mentorálás) jelenségére. Kutatásunk hiánypótló lehet, hiszen rámutat az online mentorálás kihívásaira és előnyeire egyaránt, illetve a Tanítsunk Magyarországért mentorprogram hatékony és sikeres működését is elősegítheti.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.14232/ISKKULT.2021.11-12.79
Forrás:
Iskolakultúra; Évf. 31 szám 11-12 (2021); 79-114
1588-0818
1215-5233
Kapcsolat: