Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A pedagógia és a pszichológia a sztálini korban |
Tartalom: | http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34206 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Tematikus blokk |
Cím: |
Pedagogy and Psychology in the Stalinist Era
A pedagógia és a pszichológia a sztálini korban
|
Létrehozó: |
Sáska, Géza
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2021-05-02
|
Téma: |
A gyermektanulmányozás sztálini alternatívája
a sztálini pedagógia és pszichológia jelentése
önállóság a kényszernevelésben
Makarenko csinált mítosza
|
Tartalmi leírás: |
Az utókor Makarenkot hol sztálinistának, hol humanistának tartja. Általános ismertsége Sztálin politikájának a terméke. A szovjet szocialista állam forradalmi oktatáspolitikát a nyugat európai-amerikai reformpedagógiára építették, amelyet Sztálin a gyermektanulmányozás ellen gyűlöletkampány légkörében bontott le, amiben Makarenko is vezető szerepet játszott, egyben az új nemzeti kurzus célkitűzéseihez illeszkedő új ember nevelésének pedagógiáját képviselte. A polgárháború és az ukrajnai éhínség idején bűnbandákba szerveződött árváinak sikeres kényszer-átnevelés képe rajzolódik ki a legismertebb művében. A gyerek az üzemekben termelőmunkát végeztek és tanultak az iskolában annak a Belügyi Népbiztonság munka-telepén, ami a felnőtteknek kényszer, illetve átnevelőmunkatáborokat is szervezte. A termelés hatékonyságával szemben Makarenko a nevelést tekintette elsődlegesnek, innen ered a humanizmusáról alkotott képzet. Makarenko mítoszát halála után építette fel tudatosan a sztálini propaganda, műveit, leveleit célirányosan szerkesztve, átírva adta ki az ötvenes években valamennyi népi demokratikus ország. A mélyen bevésődött hamisított Makarenko kép restaurálását előbb Nyugat Németországban majd, főként a rendszerváltást követően Kelet Európában kezdték el, csekély hatással.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2021.05.6
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 31 szám 5 (2021); 6-26
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: |