Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
|
|
Dosztojevszkij íráspoétikájához |
| Tartalom: | http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34654 |
|---|---|
| Archívum: | Iskolakultúra |
| Gyűjtemény: | tematikus blokk - Dosztojevszkij 200 |
| Cím: |
Notes on Dostoevsky’s Poetics
Dosztojevszkij íráspoétikájához
|
| Létrehozó: |
Lovizer, Lilla
|
| Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
| Dátum: |
2021-04-01
|
| Téma: |
Dosztojevszkij
Hoffmann
intertextualitás
poétika
német romantika
|
| Tartalmi leírás: |
A Megalázottak és megszomorítottak című Dosztojevszkij-regényt ma az író kevésbé népszerű művei között szokás számontartani; mintegy a dokumentarista kéziratra épülő-, illetve a sok tekintetben ars poetikus elbeszélés kiforratlan, átmeneti képződményeként. A szakirodalom számára azonban ezzel együtt is az életmű olyan egyedülálló darabja, mely a hatvanas évek elejére beálló alkotói szemléletváltást a maga egészében jeleníti meg.
Ebben a művében Dosztojevszkij nyíltan szembefordul saját negyvenes évekbeli, romantikus múltjával, s kíméletlen karikatúrát fest a „schillerista idealizmus” különféle megnyilvánulási formáiról. Épp emiatt fontos azonban látni azt is, hogy ebben az eljárásban – a regény közismerten összetett irodalmi kódoltsága mellett – legnagyobb segítségére még mindig ugyanaz az E. T. A. Hoffmann szolgál, akit Dosztojevszkij kamaszkora óta szakadatlanul csodált, s akinek legjellemzőbb szövegalkotó technikái eleve is a korai német romantika esztétikai- filozófiai nézeteihez való szkeptikus-ironikus viszonyt tükrözték. Jelen tanulmány kifejezetten a hozzá fűződő intertextuális jelentésképződést vizsgálja, arra a kérdésre keresve választ, hogy miként generálják a különféle Hoffmann-szövegek a regényi szüzsét; mennyiben élnek tovább és/vagy hogyan íródnak át (destruálódnak) Dosztojevszkij művében a tőle származó romantikus minták.
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
| Formátum: |
application/pdf
|
| Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2021.04.74
|
| Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 31 szám 4 (2021); 74-89
1588-0818
1215-5233
|
| Kapcsolat: |