Ugrás a tartalomhoz

Digitális bennszülött hallgatók, digitális bevándorló tanárok

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10831/55813
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (BTK)
Valóságos könyvtár – könyvtári valóság
Valóságos könyvtár – könyvtári valóság: Könyvtár- és információtudományi tanulmányok 2020
Cím:
Digitális bennszülött hallgatók, digitális bevándorló tanárok
Létrehozó:
Tószegi, Zsuzsanna
Kiadó:
Budapest
ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet
Dátum:
2021
Téma:
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság IV.
Tartalmi leírás:
A generációs különbségek soha nem mutatkoztak olyan élesnek, mint amit a XX. és a XXI. század szülöttei között láthatunk. Az értékkülönbségek rendre manifesztálódtak az egymást követő korosztályok közt, de a digitális bennszülötteket a korábban születettektől elválasztó eltérés paradigmatikus. Az idősebb korosztályokhoz viszonyítva a Z-generáció tagjainak az új információs és kommunikációs technológiákhoz (IKT) kapcsolódó készségei, kompetenciái sokkal fejlettebbek, adaptívabbak – vagy legalábbis annak látszanak. Az oktatás számára a legnagyobb kihívást azoknak a módszereknek a kialakítása jelenti, amelyek segítik a digitális bevándorló tanárok és a digitális bennszülött diákok közötti szakadék áthidalását. Különösen igaz ez a felsőoktatásban, ahol a jövő értelmiségét kell felkészíteni az exponenciálisan gyorsuló technológiai fejlődéshez való alkalmazkodás képességére. A könyvtáros szakma elméletét és gyakorlatát alapjaiban változtatták meg az IKT-vívmányok: a számítógépes adatbázisok, a digitalizálás, a hálózati kommunikáció stb. Ezt a mélyreható átalakulást a digitális bevándorló nemzedék vitte végbe, de ez a produktum nem elég a mai egyetemi hallgatók elismerésének kivívásához. Az omniprezens hálózati létbe születettek avíttnak, divatjamúltnak tartják a Gutenberg-galaxist (és annak híveit). A felsőfokú informatikus könyvtáros képzésben is új filozófiai alapok, innovatív módszerek, korszerű ismeretszerzési mechanizmusok jelentek meg, többek között a design thinking (tervezői gondolkodás), az IKT eszközökre épülő, projektalapú tanulás, a multi- és hipermediális tanulási környezet kialakítása.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/bookPart
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
elte:Boda Gáborné Köntös Nelli; Kiszl Péter
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság : Könyvtár- és információtudományi tanulmányok 2020
elte:10.21862/vkkv2020.75
elte:86
elte:75
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess