Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
Digitális bennszülött hallgatók, digitális bevándorló tanárok |
Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/55813 |
---|---|
Archívum: | EDIT |
Gyűjtemény: |
ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (BTK) Valóságos könyvtár – könyvtári valóság Valóságos könyvtár – könyvtári valóság: Könyvtár- és információtudományi tanulmányok 2020 |
Cím: |
Digitális bennszülött hallgatók, digitális bevándorló tanárok
|
Létrehozó: |
Tószegi, Zsuzsanna
|
Kiadó: |
Budapest
ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet
|
Dátum: |
2021
|
Téma: |
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság IV.
|
Tartalmi leírás: |
A generációs különbségek soha nem mutatkoztak olyan élesnek, mint amit a XX. és a XXI. század
szülöttei között láthatunk. Az értékkülönbségek rendre manifesztálódtak az egymást követő
korosztályok közt, de a digitális bennszülötteket a korábban születettektől elválasztó eltérés paradigmatikus.
Az idősebb korosztályokhoz viszonyítva a Z-generáció tagjainak az új információs és
kommunikációs technológiákhoz (IKT) kapcsolódó készségei, kompetenciái sokkal fejlettebbek,
adaptívabbak – vagy legalábbis annak látszanak.
Az oktatás számára a legnagyobb kihívást azoknak a módszereknek a kialakítása jelenti,
amelyek segítik a digitális bevándorló tanárok és a digitális bennszülött diákok közötti szakadék
áthidalását. Különösen igaz ez a felsőoktatásban, ahol a jövő értelmiségét kell felkészíteni az
exponenciálisan gyorsuló technológiai fejlődéshez való alkalmazkodás képességére.
A könyvtáros szakma elméletét és gyakorlatát alapjaiban változtatták meg az IKT-vívmányok:
a számítógépes adatbázisok, a digitalizálás, a hálózati kommunikáció stb. Ezt a mélyreható átalakulást
a digitális bevándorló nemzedék vitte végbe, de ez a produktum nem elég a mai egyetemi
hallgatók elismerésének kivívásához. Az omniprezens hálózati létbe születettek avíttnak, divatjamúltnak
tartják a Gutenberg-galaxist (és annak híveit).
A felsőfokú informatikus könyvtáros képzésben is új filozófiai alapok, innovatív módszerek,
korszerű ismeretszerzési mechanizmusok jelentek meg, többek között a design thinking
(tervezői gondolkodás), az IKT eszközökre épülő, projektalapú tanulás, a multi- és hipermediális
tanulási környezet kialakítása.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/bookPart
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
elte:Boda Gáborné Köntös Nelli; Kiszl Péter
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság : Könyvtár- és információtudományi tanulmányok 2020
elte:10.21862/vkkv2020.75
elte:86
elte:75
|
Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|