Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A "bullshitizáció" és az oktatás |
Tartalom: | http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34280 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Kritika |
Cím: |
A "bullshitizáció" és az oktatás
|
Létrehozó: |
Bene, Adrián
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2021-03-01
|
Téma: |
antropológia
pedagógia
szociológia
filozófia
bullshitizáció
|
Tartalmi leírás: |
A társadalom, a gazdaság és az ember viszonyát vizsgáló gondolkodók közül a legnagyobb történelmi hatást valószínűleg Karl Marx gyakorolta. Ennek politikai-ideológiai következményei jóval ismertebbek, mint eredeti elképzelése, amely szerint az ideális társadalmi berendezkedés biztosítja az (ön) elidegenedéstől mentes viszonyokat az egyén képességeinek sokoldalú kibontakoztatásához, vagyis a boldogság eléréséhez. Kapitalizmuskritikájának, amelynek érvényét egyrészt saját korának a maitól eltérő munkaformái, másrészt idealista utopikussága korlátozzák, ez az antropológiai-etikai vonatkozása időtállónak tűnik. A közelmúltban elhunyt David Graeber szintén gazdasági-antropológiai megközelítése révén lett korunk globális tőkerendszerének elméleti kritikusa, aktivistaként pedig nagy hatású ellenfele. Az alábbiakban Bullshit munkák (2018) című, magyarul 2020-ban kiadott könyvének ismertetése után a bemutatott jelenség néhány oktatási vonatkozására szeretnék rámutatni. A könyv magyar recepciójában meghatározó rendszerkritikai megközelítést ennek megfelelően filozófiai-etikai és pedagógiai szempontokkal fogom kiegészíteni.
David Graeber (2020): Bullshit munkák. Ford. Boross Ottília. Typotex Kiadó.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: | |
Forrás: |
Iskolakultúra; Évf. 31 szám 3 (2021); 93-96
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: |