Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
| Digitális transzformáció egyes akadályai és azok felszámolási lehetőségei a magyar közigazgatásban | 
| Tartalom: | http://phd.lib.uni-corvinus.hu/1129/ | 
|---|---|
| Archívum: | Corvinus Doktori disszertációk archívum | 
| Gyűjtemény: | Állapot = Nem publikált Témakör = Számítástechnika Témakör = Információgazdaság Típus = Disszertáció | 
| Cím: | 
					Digitális transzformáció egyes akadályai és azok
felszámolási lehetőségei a magyar közigazgatásban
				 | 
| Létrehozó: | 
						Kiss, Péter József
					 | 
| Dátum: | 
					2021-06-14
										 | 
| Téma: | 
					Információgazdaság
										 
					Számítástechnika
										 | 
| Tartalmi leírás: | 
					A közigazgatás kritikus eleme a társadalom működésének. Sajátossága, hogy két, részben 
ellentmondó szempontnak is meg kell felelnie. Egyrészről az európai civilizációban általános 
követelmény a polgárok minél magasabb szintű kiszolgálása, az ügyfélközpontúság, emellett 
ugyanakkor a magas működési hatékonyság is általános követelmény. A digitális 
transzformáció megkezdéséhez szükséges lépések a magyar közigazgatásban is megtörténtek. 
Már 2004-ben bevezetésre került az elektronikus adóbevallás lehetősége, 2015-ben az E�ügyintézési törvény a cégek számára már kötelezővé teszi az elektronikus úton történő 
közigazgatási ügyintézést. Mindezek ellenére úgy tűnik, a digitalizálástól várt eredmények 
mégsem jelentkeznek. Nem mutatható ki sem az ügyfelek szélesebb körű bevonása a kötelezően 
elektronikus útra terelt ügyek kivételével (e-SZJA-t nem ideértve), sem a közigazgatás 
hatékonyságának javulása. A hazai közigazgatás fejlesztésére ugyanakkor az elmúlt időszakban 
jelentős források álltak rendelkezésre. Csak az Államreform Operatív Program (ÁROP) és az 
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) uniós támogatásból megvalósuló 
fejlesztési programokra 150 milliárd, a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív 
program (KÖFOP) programra újabb 100 milliárd forint áll rendelkezésre.
A közigazgatás túl összetett ahhoz, hogy az általános problémákon túl (mint amelyen a digitális 
írástudás, internet ellátottság) annak egészére nézve specifikus akadályokat lehessen 
meghatározni. A dolgozatban bemutatott kutatás során megállapítást nyert, hogy a 
digitális transzformáció akadályait a közigazgatásban annak „metszetein”, 
részmodelljein keresztül célszerű feltárni. Az azonosított részmodellek: ügyindítási 
(aktiválási), feldolgozási, igazolási, jognyilatkozat kezelési, kapcsolati (elérési), jogszerűség 
garantálási, adatvédelemi, finanszírozási és (szervezet) szervezési részmodell. A kiszolgálási 
színvonalra és a hatékonyságra együttesen legnagyobb hatással a feldolgozási és a 
jognyilatkozat kezelési részmodell van, így ezek kerültek a vizsgálat középpontjába.
A feldolgozási részmodellnél megerősítést nyert az a hipotézis, hogy - legalább az egyablakos 
ügyintézésbe vonandó, vagy automatizálásra tervezett ügytípusoknál - a jelenlegi 
ügyiratalapú soklépéses folyamat-centrikus megközelítéséről indokolt az adat-centrikus 
felfogásra áttérni. Az adatközpontú megközelítés alkalmazásának elősegítésére új elemzési 2
metódus került kidolgozásra az adat-centrikus folyamat kialakításához. Ennek lényege, 
hogy a jelenlegi folyamat hagyományos lépéssorozatának feltárását követően egy absztrakciós 
lépés meghatározza a valós „artifactot”, a ténylegesen kívánt célt, állapotot, majd annak 
adatigényéből kiindulva hátulról visszafelé haladva épül fel a folyamat („mi kell hozzá” elv 
alapján). A szerző az adatcentrikus megközelítés gyakorlati alkalmazhatóságához a 
közigazgatásban (a papíralapú ügyintézési folyamatokban általánosan alkalmazott) 
standardnak nevezhető feldolgozási modellt átdolgozva egy adat-centrikus megközelítésű 
feldolgozási modellre tesz javaslatot.
A jognyilatkozat kezelési részmodell esetében kimutatásra került, hogy a közfelfogásban 
magas védettségűnek érzékelt hitelesítési megoldások (például e-személyi) egyes tudatos 
visszaélési formák ellen kevés védelmet nyújtanak. A személyes megjelenésnél (személyes 
ügyfélszolgálatok) meghatározható a fenyegetések szélesebb köre ellen védő, mégis magas 
társadalmi elfogadottsággal rendelkező (eredményesebben bevezethető) megoldás, a 
kézírásra (aláírásra) visszavezetett elektronikus hitelesítési forma. Kidolgozásra került 
egy a hagyományos kézírás feldolgozási, ellenőrzési megoldások kisebb kiegészítésével 
kialakítható eljárás az információ biztonság területén egyre szélesebb körben elvárt 
kétfaktoros biztonságnövelésre, mely során a mintatár alapú felismerés nem csak aláírást, de 
jelszavakat is kezel, ezzel a hitelesítésbe a „tud” faktor is bevonható.
										 | 
| Nyelv: | 
						magyar
												 
						angol
												 
						magyar
												 
						magyar
												 | 
| Típus: | 
					Disszertáció
										 
					NonPeerReviewed
										 | 
| Formátum: | 
					application/pdf
										 
					application/pdf
										 
					application/pdf
										 | 
| Azonosító: | 
					Kiss, Péter József  (2021) Digitális transzformáció egyes akadályai és azok felszámolási lehetőségei a magyar közigazgatásban.  Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Közgazdasági és Gazdaságinformatikai Doktori Iskola.  DOI https://doi.org/10.14267/phd.2021034
										 | 
| Kapcsolat: |