Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
Digitális transzformáció egyes akadályai és azok felszámolási lehetőségei a magyar közigazgatásban |
Tartalom: | http://phd.lib.uni-corvinus.hu/1129/ |
---|---|
Archívum: | Corvinus Doktori disszertációk archívum |
Gyűjtemény: |
Állapot = Nem publikált
Témakör = Számítástechnika Témakör = Információgazdaság Típus = Disszertáció |
Cím: |
Digitális transzformáció egyes akadályai és azok
felszámolási lehetőségei a magyar közigazgatásban
|
Létrehozó: |
Kiss, Péter József
|
Dátum: |
2021-06-14
|
Téma: |
Információgazdaság
Számítástechnika
|
Tartalmi leírás: |
A közigazgatás kritikus eleme a társadalom működésének. Sajátossága, hogy két, részben
ellentmondó szempontnak is meg kell felelnie. Egyrészről az európai civilizációban általános
követelmény a polgárok minél magasabb szintű kiszolgálása, az ügyfélközpontúság, emellett
ugyanakkor a magas működési hatékonyság is általános követelmény. A digitális
transzformáció megkezdéséhez szükséges lépések a magyar közigazgatásban is megtörténtek.
Már 2004-ben bevezetésre került az elektronikus adóbevallás lehetősége, 2015-ben az E�ügyintézési törvény a cégek számára már kötelezővé teszi az elektronikus úton történő
közigazgatási ügyintézést. Mindezek ellenére úgy tűnik, a digitalizálástól várt eredmények
mégsem jelentkeznek. Nem mutatható ki sem az ügyfelek szélesebb körű bevonása a kötelezően
elektronikus útra terelt ügyek kivételével (e-SZJA-t nem ideértve), sem a közigazgatás
hatékonyságának javulása. A hazai közigazgatás fejlesztésére ugyanakkor az elmúlt időszakban
jelentős források álltak rendelkezésre. Csak az Államreform Operatív Program (ÁROP) és az
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) uniós támogatásból megvalósuló
fejlesztési programokra 150 milliárd, a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív
program (KÖFOP) programra újabb 100 milliárd forint áll rendelkezésre.
A közigazgatás túl összetett ahhoz, hogy az általános problémákon túl (mint amelyen a digitális
írástudás, internet ellátottság) annak egészére nézve specifikus akadályokat lehessen
meghatározni. A dolgozatban bemutatott kutatás során megállapítást nyert, hogy a
digitális transzformáció akadályait a közigazgatásban annak „metszetein”,
részmodelljein keresztül célszerű feltárni. Az azonosított részmodellek: ügyindítási
(aktiválási), feldolgozási, igazolási, jognyilatkozat kezelési, kapcsolati (elérési), jogszerűség
garantálási, adatvédelemi, finanszírozási és (szervezet) szervezési részmodell. A kiszolgálási
színvonalra és a hatékonyságra együttesen legnagyobb hatással a feldolgozási és a
jognyilatkozat kezelési részmodell van, így ezek kerültek a vizsgálat középpontjába.
A feldolgozási részmodellnél megerősítést nyert az a hipotézis, hogy - legalább az egyablakos
ügyintézésbe vonandó, vagy automatizálásra tervezett ügytípusoknál - a jelenlegi
ügyiratalapú soklépéses folyamat-centrikus megközelítéséről indokolt az adat-centrikus
felfogásra áttérni. Az adatközpontú megközelítés alkalmazásának elősegítésére új elemzési 2
metódus került kidolgozásra az adat-centrikus folyamat kialakításához. Ennek lényege,
hogy a jelenlegi folyamat hagyományos lépéssorozatának feltárását követően egy absztrakciós
lépés meghatározza a valós „artifactot”, a ténylegesen kívánt célt, állapotot, majd annak
adatigényéből kiindulva hátulról visszafelé haladva épül fel a folyamat („mi kell hozzá” elv
alapján). A szerző az adatcentrikus megközelítés gyakorlati alkalmazhatóságához a
közigazgatásban (a papíralapú ügyintézési folyamatokban általánosan alkalmazott)
standardnak nevezhető feldolgozási modellt átdolgozva egy adat-centrikus megközelítésű
feldolgozási modellre tesz javaslatot.
A jognyilatkozat kezelési részmodell esetében kimutatásra került, hogy a közfelfogásban
magas védettségűnek érzékelt hitelesítési megoldások (például e-személyi) egyes tudatos
visszaélési formák ellen kevés védelmet nyújtanak. A személyes megjelenésnél (személyes
ügyfélszolgálatok) meghatározható a fenyegetések szélesebb köre ellen védő, mégis magas
társadalmi elfogadottsággal rendelkező (eredményesebben bevezethető) megoldás, a
kézírásra (aláírásra) visszavezetett elektronikus hitelesítési forma. Kidolgozásra került
egy a hagyományos kézírás feldolgozási, ellenőrzési megoldások kisebb kiegészítésével
kialakítható eljárás az információ biztonság területén egyre szélesebb körben elvárt
kétfaktoros biztonságnövelésre, mely során a mintatár alapú felismerés nem csak aláírást, de
jelszavakat is kezel, ezzel a hitelesítésbe a „tud” faktor is bevonható.
|
Nyelv: |
magyar
angol
magyar
magyar
|
Típus: |
Disszertáció
NonPeerReviewed
|
Formátum: |
application/pdf
application/pdf
application/pdf
|
Azonosító: |
Kiss, Péter József (2021) Digitális transzformáció egyes akadályai és azok felszámolási lehetőségei a magyar közigazgatásban. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Közgazdasági és Gazdaságinformatikai Doktori Iskola. DOI https://doi.org/10.14267/phd.2021034
|
Kapcsolat: |