Ugrás a tartalomhoz

DP 800 duálfázisú lemez csaphegesztése
Stud welding on dual phases sheet (type DP 800)

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10598/28189
Archívum: EDA
Gyűjtemény: 2. AZ EME KIADVÁNYAI - PUBLICAȚII PROPRII (SMA) - OWN PUBLICATIONS (TMS) - EIGENE VERÖFFENTLICHUNGEN (SMV)
Műszaki Tudományos Füzetek - FMTÜ
Sorozatok - Serii - Series - Bücherreihen
2014 - FMTÜ XIX. sz.
Cím:
DP 800 duálfázisú lemez csaphegesztése
Stud welding on dual phases sheet (type DP 800)
Létrehozó:
Bernáth, Mihály
Juhász, Krisztina
Közreműködő:
Bitay, Enikő
Kiadó:
Erdélyi Múzeum-Egyesület
Dátum:
2014-03-24T20:30:09Z
2014-03-24T20:30:09Z
2014
2014
Téma:
duálfázisú lemez
csaphegesztés
automotive industry
dual phases steel sheet
stud welding
changes of structures and properties of welded joint
Tartalmi leírás:
Az autóipar évtizedek óta törekszik a fajlagos energiafelhasználás csökkentésére. A több lehetséges megoldás közül az egyik az autó önsúlyának csökkentése vékonyabb karosszéria lemezek alkalmazásával. A vékony karosszériaelemek biztonságának megtartásához azonban biztosítani kell a megfelelő szilárdságot, aminek következtében egyre nagyobb szakítószilárdságú, folyáshatárú anyagok kerülnek kifejlesztésre és alkalmazásra. Gyakran a lemezanyagok duálfázisú (ferrit + martenzit szövetszerkezetű) acélok, melyek 450–1000 MPa szakítószilárdsággal rendelkeznek. Ezek speciális hőkezelési, hengerlési technológiákkal előállított lemezek. A karosszériára az egyes szerkezeti elemeket különböző eljárásokkal (pl.: csap-, és dudorhegesztéssel) rögzítik. A hegesztés során bevitt hő megváltoztatja az eredeti szövetszerkezetet, ami a mechanikai tulajdonságok megváltozását okozza. Kísérleteink során azt vizsgáltuk, hogy a DP 800 duálfázisú lemezre különböző paraméterekkel hegesztett csapok kötése hogyan alakul ki, milyen hatása van a lemez szövetszerkezetére és a kötés mechanikai tulajdonságaira. Hegesztés után vizsgáltuk a kötőerőt, a kötés kialakulását, a hegesztett pont keménységét. A munkánkat a TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV pályázat keretében végeztük.
The automotive industry pursue reduced of the specific enery consumption since decades. One of the several options is the reducing of the weight of the car with thinner bodywork sheets. But the thinner bodywork elements need a suitable strength, so it develops and use material with increasing tensile and yield strength. Often the base sheet is dual phase (DP) steel (ferrite + martensite structures), which has got high strength (450-1000 MPa). These sheets made by special heat treatment and rolling technologies. Some of structural elements fixed with different technologies (e.g.: stud welding and bead welding) onto the bodywork. The heat of the welding changing the original grain structure, which cause of change of the mechanical properties. Our research work we are testing how develops the joint after stud welding with different technological parameters on DP 800 dual phases sheet steel, what effect have to the sheet’s structure and the joint’s mechnical properties. After welding we examine the binding energy, formation and hardness of welded joints. We describe our research work results within the TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV project.
69-72. oldal
Nyelv:
magyar
angol
Típus:
Article
Formátum:
Adobe PDF
application/pdf
Azonosító:
2076 - 6 808
Forrás:
Erdélyi Múzeum-Egyesület
Kapcsolat:
Fiatal Műszaki Tudományos Ülésszaka 19.
Létrehozó:
Erdélyi Múzeum-Egyesület