Ugrás a tartalomhoz

Eszkalálódott olvasás: Stanford, Benjamin, Poe

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.elte.hu/digitalisbolcseszet/article/view/443
Archívum: Digitális Bölcsészet
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
Escalated Reading: Stanford, Benjamin, Poe
Eszkalálódott olvasás: Stanford, Benjamin, Poe
Létrehozó:
Fogarasi, György
Kiadó:
Bakonyi Géza Alapítvány, ELTE BTK Régi Magyar Irodalom Tanszék
Dátum:
2020-08-24
Téma:
szoros olvasás, távoli olvasás, keresés, lépték, skála, eszkaláció
Tartalmi leírás:
Az utóbbi évtizedek távoli versus szoros olvasásról folytatott vitái általában a léptékek körül forogtak. A vitában résztvevők vagy a távolság (avagy sebesség), vagy pedig a közelség (avagy lassúság) mellett szálltak síkra. Egy metakritikai szinten egyesek amellett érveltek, hogy minden olvasásnak képesnek kell lennie a különböző léptékek váltogatására vagy kombinálására. Kevés szó esett ugyanakkor az efféle skálázás korlátairól, és arról, hogy az olvasás mennyire nem redukálható a skála-logikára. A közeli és a távoli olvasás szószólóinak néhány elgondolkodtató megfogalmazásából kiindulva ez a tanulmány a skálázásban rejlő lehetőségeket és buktatókat próbálja feltárni. Először „Stanford” (mint egyetem és mint alapító) lesz fókuszban, aztán Walter Benjamin filmmel kapcsolatos fejtegetése kerül terítékre, végül a tanulmány Poe Az ellopott levél című detektívtörténetének pár részletét olvassa újra. Ez a három hivatkozási pont (Stanford, Benjamin, Poe) egymással párhuzamba állítható, amennyiben egyszerre hangsúlyozzák a szerializálást és a szegmentálást, a gyorsítást és a lassítást, avagy a távolságot és a közelséget. Közelebbről (vagy távolabbról?) nézve azonban Poe szövege túl is lép a skálázás eme logikáján. Olyan detekciós elvről tanúskodik, amely meghaladja a merőben be- vagy kizúmolásra építő stratégiákat, és az olvasás olyan fogalma felé mutat, amely nem csupán rendkívüli sebességbeli vagy távolságbeli léptéke miatt mondható „eszkalálódottnak”, hanem – elemibb szinten – azért, mert miközben továbbra is léptékekhez köti az olvasást, olyan vetülete is van, mely teljességgel kívül esik a skálázás bármiféle logikáján. A tanulmány az olvasásnak erre a radikális értelemben „eszkalálódott” (léptékeken túli) aspektusára igyekszik rámutatni.
Nyelv:
magyar
angol
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Lektorált közlemény
Formátum:
application/pdf
text/plain
text/plain
Azonosító:
10.31400/dh-hun.2020.3.443
Forrás:
Digitális Bölcsészet; szám 3 (2020): Digitális Bölcsészet; T:3-T:20
2630-9696
10.31400/dh-hun.2020.3
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2020 a szerző