Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A szerkezetváltó gimnáziumok hozzáadott tanulmányi értékének vizsgálata a családitőke-elmélet fogalmi keretei közt |
Tartalom: | https://ojs.lib.unideb.hu/parbeszed/article/view/7413 |
---|---|
Archívum: | Párbeszéd |
Gyűjtemény: | Tanulmányok |
Cím: |
A szerkezetváltó gimnáziumok hozzáadott tanulmányi értékének vizsgálata a családitőke-elmélet fogalmi keretei közt
|
Létrehozó: |
Kiss, Júlia
|
Kiadó: |
Debreceni Egyetemi Kiadó
|
Dátum: |
2020-06-30
|
Téma: |
multi-year gymnasia
PISA
educational inequalities
quantitative educational sociology
szerkezetváltó gimnázium
PISA
oktatási egyenlőtlenségek
kvantitatív oktatásszociológia
|
Tartalmi leírás: |
Multi-year gymnasia is one of the most controversial institutions of the Hungarian education system. There are two main intellectual streams in educational sociology regarding the problem: one argues that a society’s prosperity depends on the competence of its intellectual elites, and multi-year gymnasia ensures the fast and efficient development of young talents; the other claims that the program selects on the base of family background, therefore deepens inequalities. In this paper I examined the connection of family capital and test scores in the 2015 PISA survey database. I concluded that the relative score advantage of multi-year gymnasia cannot be separated form family capital, and the components of family capital all together and separately determine the chances of getting into the program.
A szerkezetváltó gimnáziumok a magyar oktatási rendszer ellentmondásos intézményei. Az oktatásszociológiában két fő álláspont alakult ki megítélésükre: az egyik szerint a program tehetséggondozó jelleggel a jövő intellektuális elitjének korai fejlesztését végzi; a másik szerint családi háttér alapján szelektál, így mélyíti az egyenlőtlenségeket. Dolgozatomban ez utóbbi álláspontot hipotézisként használva vizsgáltam a szerkezetváltó program és a családi tőke összefüggéseit. Feltételezéseim a PISA felmérés 2015-ös hullámának adatain teszteltem. Az eredmények alapján arra a megállapításra jutottam, hogy a szerkezetváltó programok tanulmányi előnye nem választható el a családi tőkétől: a családi tőke komponensei külön-külön és együttesen is meghatározzák annak esélyét, hogy ki kerül felvételre, illetve a programban mennyire lesz sikeres.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.29376/parbeszed.2020.7/1/4
|
Forrás: |
Párbeszéd: Szociális munka folyóirat; Vol 7 No 1 (2020)
Párbeszéd: Szociális munka folyóirat; Évf. 7 szám 1 (2020)
2416-0474
|
Kapcsolat: | |
Létrehozó: |