Ugrás a tartalomhoz

Qualitative Study of Consumer Confidence for Domestic Honey and Honey Products
A hazai termelői mézek és méhészeti termékek iránti fogyasztói bizalom kvalitatív vizsgálata

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/33161
Archívum: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok
Gyűjtemény: Agrártudomány, élelmiszertudomány
Cím:
Qualitative Study of Consumer Confidence for Domestic Honey and Honey Products
A hazai termelői mézek és méhészeti termékek iránti fogyasztói bizalom kvalitatív vizsgálata
Létrehozó:
Mezőné Oravecz, Titanilla
Kovács, Ildikó
Kiadó:
Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar
Dátum:
2019-06-15
Téma:
honey
honey adulteration
food safety
consumer behaviour
méz
mézhamisítás
élelmiszerbiztonság
fogyasztói magatartás
Tartalmi leírás:
Scandals of recent years related to honey have raised the attention on many occasions to the risk of food health. In the course of official investigations, irregular processing methods, foreign substances in honey and numerous adulterations of honey have been discovered. In order to increase consumer confidence, the National Association of Hungarian Beekeepers has taken a number of measures, including the use of Hungarian producers' glass and sealing tape, and regularly examines the suitability of domestic honey. Our research focused on the most remarkable characteristics of domestic honey consumption and shopping habits, consumer preferences and attitudes. In the course of the research, besides the examination of the consumer habits, we analysed the perception of domestic producers' honey and the brand awareness of consumers. In addition, we analysed the 10 year results of the honey examinations made by the National Association of Hungarian Beekeepers: HMF (Hydroxymethyl-furfurol), fructose, glucose and sucrose content of the honey, diastase enzyme activity and origin of honey. The qualitative data collection was carried out in the framework of individual in-depth interviews, during which we used a semi-structured guideline. 86 in depthinterviews were conducted during the survey, the results of which are presented in this paper.
Az elmúlt évek mézbotrányai miatt számos alkalommal merült fel a mézzel kapcsolatban az élelmiszer-egészségügyi kockázat lehetősége. A hatósági vizsgálatok során szabálytalan feldolgozási módokra, a mézbe került idegen anyagokra és számos mézhamisításra is fény derült. A fogyasztói bizalom növelése érdekében az Országos Magyar Méhészeti Egyesület számos intézkedést tett, többek között bevezette a magyar termelői mézesüveg és zárszalag használatát, és rendszeres vizsgálatokat végez a hazai mézek megfelelőségének vizsgálatára. Kutatásunk a hazai mézfogyasztási- és vásárlási szokások, a fogyasztói preferenciák és attitűdök legmarkánsabb vonásainak megismerését szolgálta. A kutatás során a mézvásárlói- és fogyasztói szokások vizsgálata mellett elemeztük a hazai termelői mézek megítélését, valamint a fogyasztók márkaismeretét.Emellett 10 évre visszamenőleg elemeztük az Országos Magyar Méhészeti Egyesület mézvizsgálatainak eredményeit, a mézek HMF (Hidroximetil-furfurol), fruktóz, glükóz és szacharóz tartalmára, diasztáz enzim aktivitására és a méz eredetiségére vonatkozóan. A kvalitatív adatfelvételt egyéni mélyinterjúk keretében valósítottuk meg, amely során félig strukturált vezérvonalat alkalmaztunk. A felmérés során 86 egyéni mélyinterjút készítettünk, melyek eredményeit jelen tanulmányunkban mutatjuk be.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.14232/jtgf.2019.2.79-89
Forrás:
Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok; Vol 14 No 2 (2019); 79-89
Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok; Vol. 14 Núm. 2 (2019); 79-89
Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok; Vol. 14 No 2 (2019); 79-89
Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok; Évf. 14 szám 2 (2019); 79-89
2676-9867
1788-7593
Kapcsolat: