Ugrás a tartalomhoz

History approach in Ottlik’s School at the Frontier
Az Iskola a határon történetszemlélete

  • Metaadatok
Tartalom: http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/33334
Archívum: Iskolakultúra
Gyűjtemény: Tematikus blokk
Cím:
History approach in Ottlik’s School at the Frontier
Az Iskola a határon történetszemlélete
Létrehozó:
Szávai, János
Kiadó:
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Dátum:
2019-12-02
Téma:
view of history
Kőszeg
Mohács
Lukács bath
Jansenist
Pascal
történelemszemlélet
Kőszeg
Mohács
Lukács fürdő
janzenista
Pascal
Tartalmi leírás:
School at the Frontier offers to the reader several possible interpretations. The history approach is formed by the text and the suppress together. The siege of Kőszeg and the monologue of Bébé on the ship which goes to Mohács creates a model: model of the resistant, of the persistent and of the survivor. This idea is developed by two historical suppress, the revolution of 1956 and the peace of Trianon. But the survivorship can’t be a model.The defeat as it appears in the fortune of the three main personages leads them to a moral catastrophe. One of the most important readings of the boys is Pascal. According to the mockeries Medve is a Jansenist. We know that the world of Pascal is the misery of man without God.
Az Iskola a határon többféle értelmezési lehetőséget nyit meg olvasója előtt. A regény történelemszemléletét a kimondottak és az elhallgatottak együtt alakítják. Kőszeg ostroma és Bébének a Mohács felé közeledő hajón kifejtett gondolatmenete az ellenálló, a kitartó, a túlélő mintául állítása. Ezt a felfogást erősíti a két legfontosabb elhallgatás is: sem 1956, sem Trianon nem jelenik meg a szövegben, de a kortárs olvasó nem vonatkoztathat el ettől a két katasztrófától.De a túlélés nem lehet minta. A vereség, mint ahogy a három főszereplő sorsa is jelzi, morális katasztrófához vezet. A fiúk egyik fő olvasmánya Pascal Gondolatai, Medvét sorozatosan janzenistának csúfolják. Márpedig Pascal világa: az ember nyomorúsága Isten nélkül.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.14232/ISKKULT.2019.12.43
Forrás:
Iskolakultúra; Vol 29 No 12 (2019); 43-48
Iskolakultúra; Évf. 29 szám 12 (2019); 43-48
1588-0818
1215-5233
Kapcsolat: